obey-robots.txt
21 Augustus 2017, 18:00
Navigatie
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Kan ik mijn eigen pop3, smtp, ftp en remote desktop servers draaien over de Alice adsl aansluiting?

rrozema
De helpdesk: "Alice staat het draaien van servers toe. In de praktijk kan dit echter problemen opleveren omdat wij een dynamisch IP adres hanteren."

In een vervolg vraag heb ik gevraagd of dit dynamische ip adres 'semi-permanent' is -zoals bij veel andere providers het geval is- of dat het bij elke sessie een ander nummer zal zijn. Hierop kreeg ik echter geen duidelijk antwoord.

Richard
Dit is wederom een punt waar de meningen over verdeeld zijn... welles, nietes.
Ik ga ervan uit dat als de helpdesk zegt dat het mag dat het dan ook zo is.
wat je dynamische ip-adres betreft:
als je administrator rechten hebt op je modem kun je een DynDNS
server configureren..

summerfield
Je hebt een dynamisch IP-adres. Bij een reset van het modem verandert het meestal niet maar als het langer stroomloos is geweest zul je vrijwel zeker een ander IP-adres krijgen. Bij andere providers met een dynamisch IP-adres is dat zelden het geval. Ik heb er al een stuk of 4 gehad. Voor het draaien van servers is dat geen probleem als je tenminste gebruik maakt van dyndns.
Nee, je hebt geen admin rechten nodig om op het modem de dyndns in te kunnen stellen, dat gaat gewoon in user/user mode. Je moet daar dan wel een account hebben.
Gewijzigd door summerfield op 21 september 2007, 13:34

rrozema
DynDNS is leuk voor spielerij, maar ik heb een aantal eigen domeinen waarvan een aantal subdomeinen naar mijn adsl aansluiting wijst. Dus daar heb ik weinig aan.

magus
Je moet het modem toch minimaal 10 minuten offline gooien eer je een nieuw ip krijgt. simpelweg resetten levert hetzelfde ip op als voor de reset. Het is dus gewoon mogelijk je ip netjes in je eigen DNS in te vullen en zo naar je alice aansluiting verwijzen.

een andere mogelijkheid is gewoon toch dyndns te gebruiken en vervolgens via een cname je eigen (sub)domein eraan te hangen.

Derde en minder spielerij oplossing is een scriptje lokaal te draaien waarmee je elke x minuten je eigen ip opvraagt en vervolgens dat ip naar je nameserver te sturen alwaar dat ververst wordt.

Wat ik me wel afvraag is hoe het met de rDNS zit bij alice. Wat zijn de hostnames van de verschillende ip adressen?
vipersig

Richard
62.177.144.11 ns1.bbeyond.nl
82.204.127.40 ns2.bbeyond.nl

nl1gsd
Of je verwijst je domeinnamen naar zoneedit.com - dit is een partij die her en der (wereldwijd) een stel nameservers hebben draaien.

Via een bepaalde aanroep kun je dan eenvoudig je records aanpassen, klein voorbeeldje:

wget -O -q --http-user=username --http-passwd=password 'http://dynamic.zoneedit.com/auth/dynamic.html?host=mydomainname.ext' > /dev/null

deze methode gebruik ik om vanaf mijn linux thuisserver, de records van mijn domeinnaam te updaten. In dit voorbeeld wordt de A-record van mydomainname.ext geupdate naar het huidige IP-Adres dat als extern (WAN) adres wordt gebruikt. En op deze manier zijn m'n A-records altijd volledig up2date.

Black Tiger
Hier zou ik graag een paar vragen over stellen omdat ik elders las dat iemand vanwege wat storingen een paar keer al een nieuw ip adres had gekregen.
Zelf heb ik enkele domeinen bij Tranip geregistreerd.

@Richard: Ik neem aan dat je met je reply met die 2 ns servers bedoelde om deze naamservers als naamservers te gebruiken voor het domein? Da's mooi, maar aangezien je die zelf niet kunt editten zitten hier bepaalde haken en ogen aan.
Of bedoelde je iets anders?

@nl1gsd: Misschien wel een handige optie, maar kun je dat ook in de navolgende situatie gebruiken?
Ik heb bijv. een domein gehost bij bovengenoemde provider.
Het ip adres van de webserver, verwijst naar een bepaald ip adres in Belgie.
Het mx adres verwijst naar de mailserver bij mij thuis.
Het irc adres (is er nu wel nog maar niet meer lang) verwijst weer naar een geheel ander ip adres.

Feitelijk moet dus alleen het mx adres geupdate worden mocht het ip van thuis wijzigen, de rest moet allemaal hetzelfde blijven.

Komt er in jouw voorbeeld in de uitgaande mail ook informatie over zoneedit in de headers terecht?

Greetings, Black Tiger

nl1gsd
Black Tiger schreef:
Hier zou ik graag een paar vragen over stellen omdat ik elders las dat iemand vanwege wat storingen een paar keer al een nieuw ip adres had gekregen.
Zelf heb ik enkele domeinen bij Tranip geregistreerd.

Het mx adres verwijst naar de mailserver bij mij thuis.

Niet helemaal correct, de MX-adres verwijst naar een A-record. Deze A-record bevat het ip-adres van de server die bij jou thuis staat. Het MX-adres (MX-record) veranderd dus niet. Als je de setup volgens de regls hebt opgezet dan heb je voor de mail-verkeer dus bijvoorbeeld:

mail 1 dag A xxx.xxx.xxx.xxx
@ 1 dag MX mail.domeinnaam.ext.

Black Tiger schreef:
Het irc adres (is er nu wel nog maar niet meer lang) verwijst weer naar een geheel ander ip adres.

Feitelijk moet dus alleen het mx adres geupdate worden mocht het ip van thuis wijzigen, de rest moet allemaal hetzelfde blijven.

Als ik het goed begrijp, ziet je dns er ongeveer alsvolgt uit?:

mail 1 dag A ip-adres-1 (thuisserver)
@ 1 dag MX mail.domeinnaam.ext.
irc 1 dag A ip-adres-2 (ircserver)
@ 1 dag A ip-adres-3 (webserver)
www 1 dag A ip-adres-3 (webserver)

Als dit zo is dan kun je dus met ZoneEdit het ip-adres van mail.domeinnaam.ext probleemloos veranderen. Wat betere uitleg hierover tref je trouwens ook aan op http://www.zoneedit.com/doc/dynamic.html#faq1

Black Tiger schreef:
Komt er in jouw voorbeeld in de uitgaande mail ook informatie over zoneedit in de headers terecht?

Voor uitgaande mail komt er 'nooit' informatie over de DNS-servers in te staan zo ook bij ZoneEdit.

De methode zoals jij je domeinnaam gebruikt, gebruik ik ook voor één van mijn domeinnamen. Ik registreer ze dus ook allemaal bij TransIP, maar één domeinnaam gebruik ik voor een thuisserver als ook op m'n overige servers. Dus je kunt gewoon probleemloos de A-records van ieder willekeurige subdomein aanpassen.
Gewijzigd door nl1gsd op 27 september 2007, 01:58

Black Tiger
Ah, een DNS deskundige, da's handig.:)
Ik heb het inderdaad ingesteld zoals jij aangeeft.
mail 1 dag A xxx.xxx.xxx.xxx

Om precies te zijn ziet ie er zo uit:
@ 1 dag A ip.van.de.website
@ 1 dag MX 10 mail.domeinnaam.org.
@ 1 dag MX 20 relay.transip.nl.
@ 1 dag TXT v=spf1 a mx include:wanadoo.nl include:orange.nl include:provider.be ~all
ftp 1 dag CNAME @
irc 1 dag A ip.van.irc.server
mail 1 dag A ip.bij.mij.thuis
www 1 dag CNAME @

Zou volgens jou dus kunnen, da's mooi. Dan ga ik me daar alvast eens in verdiepen, bedankt voor de link.

DNS info niet maar smtp info komt wel in de headers, daar vindt ik nu altijd wanadoo of orange terug omdat je verplicht bent hun smtp te gebruiken.
Dat is dus straks weer fijn alleen nog mijn domeinnaam en niks meer te zoneedit ? Prettig!;)
Gewijzigd door Black Tiger op 27 september 2007, 02:09
Greetings, Black Tiger

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Kan ik mijn eigen pop3, smtp, ftp en remote desktop servers draaien over de Alice adsl aansluiting?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Storing Alice Storing 4 06 december 2012, 21:02
Opzeggen alice Webcare Alice 5 03 december 2012, 12:46
Hoe log ik in op mijn Copperjet 1616? ADMIN WACHTWOORD Frequently Asked Questions 5 20 november 2012, 11:35
Zijn hier nog Alice-helpdeskmedewerkers? Webcare Alice 16 12 juni 2012, 23:50
pilmo versus alice versus tele2 Algemeen 1 28 april 2012, 16:12
Goedenavond bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief