obey-robots.txt
23 November 2017, 04:31
Navigatie
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router achter je modem, post dan hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Moet ik achter de alicebox nog een router plaatsen?

rrozema
Als ik meerdere pc's wil aansluiten, moet ik dan achter de alicebox een router plaatsen?

Richard
ja, er is maar 1 ethernetpoort aanwezig op de CopperJet 1616

Richard
ik weet niet wat voor toepasingen je wilt draaien, maar aangezien de Copperjet zoals door Alice wordt geleverd als router is geconfigureerd is het misschien beter een switch te plaatsen achter de modem.
Als je bijvoorbeeld P2P software wilt gebruiken is het niet verstandig een router naar router verbinding te hebben...
je zou dan beter de modem in bridge-stand zetten en daar achter een router plaatsen.
ik hoop niet dat dit te technisch wordt... als er vragen zijn; stel ze gerust

Gman
Richard schreef:
ik weet niet wat voor toepasingen je wilt draaien, maar aangezien de Copperjet zoals door Alice wordt geleverd als router is geconfigureerd is het misschien beter een switch te plaatsen achter de modem.
Als je bijvoorbeeld P2P software wilt gebruiken is het niet verstandig een router naar router verbinding te hebben...
je zou dan beter de modem in bridge-stand zetten en daar achter een router plaatsen.
ik hoop niet dat dit te technisch wordt... als er vragen zijn; stel ze gerust

Dat is een goeie, een hele goeie !
Ik heb hier een CJ816-2P in router mode plus een Sweex WF514 Wifi-router.
Voor Voip een Zyxel 2002 ATA, die hangt achter de Sweex-router.
Werkt prima !

Graag zou ik weten:
1) Waarom precies het beter is om niet 2 routers achter elkaar te plaatsen (di de 816-router en een andere)
2) Als ik dat toch zo wil laten (2 routers) hoe ik dan mijn CJ en router moet instellen om een ftp-,web- of andere-server benaderbaar te kunnen maken/houden...

Richard
Op zich kunnen 2 routers vlekkeloos met elkaar werken, de praktijk wijst echter uit dat veel gebruikers moeite hebben met het configureren van de portforwarding (in het geval van P2P, eigen servers etc.).

Werkt prima !

Waarom stel je dan je tweede vraag? Wink

Gman
Richard schreef:
Op zich kunnen 2 routers vlekkeloos met elkaar werken, de praktijk wijst echter uit dat veel gebruikers moeite hebben met het configureren van de portforwarding (in het geval van P2P, eigen servers etc.).

Werkt prima !

Waarom stel je dan je tweede vraag? Wink

Omdat ik oa bezig ben een soort van webservertje te gaan draaien en op zoek ben naar een Media-schijf die ik ook vanaf het www wil kunnen benaderen Smile
Dus tips welkom (heb weinig sjoege van/ervaring met NAT en portforwardig). Smile

Black Tiger
Dus tips welkom (heb weinig sjoege van/ervaring met NAT en portforwardig).

HuH? Ik dacht dat je lang bij een grote provider gewerkt had?

Het probleem met meerdere routers achter elkaar is dat je op meerdere plaatsen forwarding moet gaan doen en dat kan vervelend worden.

In zo'n geval kan het handig zijn het modem, in dit gevan de Copperjet in bridgemode te zetten, dan ben je van die forwarding al af. Daarna kun je kiezen de volgende routers in WAN of switchmode te gebruiken ligt er maar aan wat je wilt.

Ik wil je wel helpen, de vraag is alleen of je daar interesse in hebt.Smile
Greetings, Black Tiger

Gman
Black Tiger schreef:
Dus tips welkom (heb weinig sjoege van/ervaring met NAT en portforwardig).

HuH? Ik dacht dat je lang bij een grote provider gewerkt had?

Heb ik ook.Maar niet alle werknemers van een ISP zijn ICT-ers, ook al ging je daar misschien wel vanuit. Het zat meer in de Research & Development hoek met een behoorlijk creatieve inslag: de werkzaamheden waren van diverse aard en hadden alles te maken met opstarten/leiden en integratie van de diverse (digitale) media, studio, editrooms en zelfs een lokaal tvstation.Daarbij kwam natuurlijk natuurlijk ook eea op systeem-niveau kijken waarvoor ik een aantal goede systeembeheerders bij diverse projecten heb betrokken.

Het probleem met meerdere routers achter elkaar is dat je op meerdere plaatsen forwarding moet gaan doen en dat kan vervelend worden.
In zo'n geval kan het handig zijn het modem, in dit gevan de Copperjet in bridgemode te zetten, dan ben je van die forwarding al af. Daarna kun je kiezen de volgende routers in WAN of switchmode te gebruiken ligt er maar aan wat je wilt.

Het handige van de Copperjet in routermode is dat je'm remote kan accessen (ook zonder lokaal je IP te hoeven aan te passen. Gemak dient de mens, nietwaar? Dat ik daarvoor eenmalig een aantal instellingen moet doen op zowel het modem als de seperate router wil ik, als dat mogelijk is, voor lief nemen.

Ik wil je wel helpen, de vraag is alleen of je daar interesse in hebt.Smile

Dat zou tof zijn, met een opmerking:
als dit topic maar niet gesloten wordt als het "uit de hand dreigt te lopen" Wink
Gewijzigd door Gman op 27 september 2007, 01:08

nl1gsd
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen een server 'achter' een router of switch draaien? Als je echt een beetje goede server wilt laten draaien, zonder al te veel problemen dan zou je deze juist direct achter het modem moeten zetten (welke dan uiteraard in bridge zal moeten staan) en in de server gewoon een 2e LAN-card waarop een switch zit.

Als je dan op het thuis servertje een goede Linux distro zet, heb je meteen de beste en meest perfecte firewall die je je kunt indenken en ben je meteen voorbereid op de komst van IPv6 daar de meeste Linux Distro's dit inmiddels al ondersteunen.

Wat ik overigens oko niet begrijp is waarom willen mensen remote toegang tot het modem hebben c.q. ook met een goed werkende verbinding nog hun modem benaderen? Eenmaal draaiend is het niet meer nodig hierin te komen.

Gman
nl1gsd schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen een server 'achter' een router of switch draaien? Als je echt een beetje goede server wilt laten draaien, zonder al te veel problemen dan zou je deze juist direct achter het modem moeten zetten (welke dan uiteraard in bridge zal moeten staan) en in de server gewoon een 2e LAN-card waarop een switch zit.
Als je dan op het thuis servertje een goede Linux distro zet, heb je meteen de beste en meest perfecte firewall die je je kunt indenken en ben je meteen voorbereid op de komst van IPv6 daar de meeste Linux Distro's dit inmiddels al ondersteunen.
Wat ik overigens oko niet begrijp is waarom willen mensen remote toegang tot het modem hebben c.q. ook met een goed werkende verbinding nog hun modem benaderen? Eenmaal draaiend is het niet meer nodig hierin te komen.

Allereerst zal mijn servertje niet op Linux draaien.
Ten 2e wil ik tevens een mediaschijf via www kunnen benaderen.
En als ik zeg internet access en kinderen, snap je nu dan misschien wel waarom ik remote access wil hebben over het modem (naast de al eerder genoemde praktische overwegingen).

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Moet ik achter de alicebox nog een router plaatsen?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Help! Draadloos router geeft alleen internet dmv kabeltjes Helpdesk 2 09 november 2012, 05:07
Met welke router draadloos internetten via Copperjet 1616? Algemeen 2 30 oktober 2012, 08:04
Sitecom Wireless modem router N300, krijg het niet aan de praat. Alice met eigen modem 2 16 juli 2012, 10:27
geen telefoon verbinding met router Storing 1 21 april 2012, 22:40
hoe moet ik alice opzeggen ? Webcare Alice 18 12 maart 2012, 22:12
Goedenacht bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief