obey-robots.txt
19 Augustus 2017, 07:28
Navigatie
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router achter je modem, post dan hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Portforwarding bij Copperjet met Sitecom router

anjad
Hallo,

Sinds 31 december 2008 heb ik een Comfort Abonnement bij Alice. Aangezien ik een thuisnetwerk heb, bestaande uit 4 bekabelde pc’s en 5 draadloze verbindingen (2 laptops, een wii, een gsm en een NDS) , heb ik een router moeten aanschaffen. Ik heb gekozen voor een Sitecom 300N Gigabit Router XR. Aangezien de Copperjet ook als router werkt, ben ik het spoor bijster m.b.t. welke gegevens ik waar moet invoeren.

Ik weet dat soortgelijke vragen op dit forum vaker aan de orde zijn geweest, ik heb ze gelezen, maar ik kom er nog niet uit...

Ik heb het volgende probleem. Op 1 van de bekabelde pc’s moet ik portforwarding instellen, hetgeen me niet lukt.
Als ik op dit forum “Wat is mijn IP” aanklik, krijg ik het volgende WAN IP : 93.125.208.92Volgens het Copperjet modem is mijn LAN Ip adres: 172.19.3.1
Volgens de Sitecom router is mijn LAN ip adres : 192.168.0.1.
De betreffende pc wil ik een statisch adres geven, maar ik weet nu niet van welke IP adres ik moet uitgaan. Ik weet ook niet welke voorkeur dns en alternative dns ik moet invoeren. Ergens op dit forumheb ik gezien dat dit bij Alice is: Voorkeurs dns: 217.149.196.6 en Alternatieve dns: 217.149.192.6. Maar ik weet niet zeker of dit klopt.
De poort die ik wil openzetten is 49152 (maar dat mag ook een andere zijn als dat moet. Dit is degene die in het verleden openstond, dat scheelt weer wat wijzigingen in McAfee).

Ik moet dus weten wat/waar ik in de Copperjet moet invoeren, wat/waar ik in de Sitecom moet invoeren en wat ik in de betreffende pc bij TCP/IP protocol moet invoeren.

Wie kan mij helpen de juiste gegevens op de juiste plaats in te voeren, zodat e.e.a. weer werkt zoals het jarenlang gewerkt heeft? Het zal er wel aan liggen dat ik een leek ben op dit gebied, dus alle hulp van jullie is welkom. Graag zo simpel mogelijk zodat ik het ook nog snap Frown

Bijvoorbaat hartelijk dank voor jullie hulp.

Anja
Gewijzigd door anjad op 02 januari 2009, 12:46

bruno001
anjad schreef:
Hallo,

Sinds 31 december 2008 heb ik een Comfort Abonnement bij Alice. Aangezien ik een thuisnetwerk heb, bestaande uit 4 bekabelde pc’s en 5 draadloze verbindingen (2 laptops, een wii, een gsm en een NDS) , heb ik een router moeten aanschaffen. Ik heb gekozen voor een Sitecom 300N Gigabit Router XR. Aangezien de Copperjet ook als router werkt, ben ik het spoor bijster m.b.t. welke gegevens ik waar moet invoeren.

Ik weet dat soortgelijke vragen op dit forum vaker aan de orde zijn geweest, ik heb ze gelezen, maar ik kom er nog niet uit...

Ik heb het volgende probleem. Op 1 van de bekabelde pc’s moet ik portforwarding instellen, hetgeen me niet lukt.
Als ik op dit forum “Wat is mijn IP” aanklik, krijg ik het volgende WAN IP : 93.125.208.92Volgens het Copperjet modem is mijn LAN Ip adres: 172.19.3.1
Volgens de Sitecom router is mijn LAN ip adres : 192.168.0.1.
De betreffende pc wil ik een statisch adres geven, maar ik weet nu niet van welke IP adres ik moet uitgaan. Ik weet ook niet welke voorkeur dns en alternative dns ik moet invoeren. Ergens op dit forumheb ik gezien dat dit bij Alice is: Voorkeurs dns: 217.149.196.6 en Alternatieve dns: 217.149.192.6. Maar ik weet niet zeker of dit klopt.
De poort die ik wil openzetten is 49152 (maar dat mag ook een andere zijn als dat moet. Dit is degene die in het verleden openstond, dat scheelt weer wat wijzigingen in McAfee).

Ik moet dus weten wat/waar ik in de Copperjet moet invoeren, wat/waar ik in de Sitecom moet invoeren en wat ik in de betreffende pc bij TCP/IP protocol moet invoeren.

Wie kan mij helpen de juiste gegevens op de juiste plaats in te voeren, zodat e.e.a. weer werkt zoals het jarenlang gewerkt heeft? Het zal er wel aan liggen dat ik een leek ben op dit gebied, dus alle hulp van jullie is welkom. Graag zo simpel mogelijk zodat ik het ook nog snap Frown

Bijvoorbaat hartelijk dank voor jullie hulp.

Anja

Anja,
Als start, eerst even overzicht wt je ziet:
WAN IP is adres van de copperjet naar internet/ADSL kant 93.125.208.92
dit is het adres dat Alice geeft aan jouw aansluiting
DNS servers opgegeven door Alice: 217.149.196.6 en Alternatieve dns: 217.149.192.6
Deze servers krijg je van Alice bij het opstarten en kun je vervangen door open DNS servers, maar moet niet.
Copperjet IP is adres van de copperjet in je eigen netwerk: LAN Ip adres: 172.19.3.1
Dit adres is de DHCP server van de copperjet en gelijk je gateway naar het internet, kun je beter niets aan veranderen
Sitecom IP adres is het adres van de sitecom router met DHCP enabled LAN IP: 192.168.0.1
Als je de sitecom aansluit op de copperjet met een gewone kabel in de WAN aansluiting, werkt alles normaal en krijgen alle aangesloten pc en Wireless een IP adres 192.168.0.xxx aangezien ik niet weet welke programma's die port gebruiken, kan ik dat niet direct verklaren.
Als je de copperjet aansluit op een van de LAN poorten van de sitecom, krijg je een conflict tussen copperjet en sitecom omdat bij allebei de DHCP is geactiveerd. In dat geval moet je eerst de DHCP van de sitecom uitschakelen, log in op 192.168.0.1 met de gegevens uit de gebruiksaanwijzing en zet DHCP server off. Als je daarna alle verbindingen aansluit en overal weer stroom op zet, krijgt elke aansluiting een IP 172.19.3.xxx van de copperjet.
Let even op het volgende, als de copperjet is aangesloten, kan het zijn dat je niet kunt inloggen op de sitecom omdat je een IP conflict hebt, dus bij problemen even de copperjet uitzetten.

Ik weet niet of je McAfee als betaalde firewall hebt of gratis, maar dit is een giga ruimtevreter en vertraagd je netwerk en verbinding, het is in elk geval slim om tijdens de installatie de firewall en antivirus software disabled te zetten. Als alles is aangesloten en goed werkt kun je zelf kijken wat je wilt, misschien SpybotSD en een lichtere gratis antivirus gebruiken zoals avira of antivir bij vergelijken vind je zelf wel wat lekker draait.

Als alles goed gaat en je wilt portforwarding doen, lees dan in dit forum ZIPB over portforwarding.

Als dit wilt lezen wanneer je bezig bent, kopier de tekst naar notepad, dan is het ook beschikbaar als je internet eraf hebt.

succes

rew
Anja, Enerzijds is het een beetje ingewikkeld, anderzijds is het ook wel weer gewoon simpel.

Die sitecom van jou denkt dat ie aan de "buitenkant" op het internet is aangesloten. Hij vraagt daar om een IP adres, en dat krijgt ie dan van de copperjet. Dit zal een 172.19.x.y IP adres zijn. De copperjet is in werkelijkheid wel op het alice internet aangesloten en doet hetzelfde. en krijg tvan alice iets van 93.125.208.92 .

De sitecom gebruikt kennelijk 192.168.0.x , dus een vast IP adres kan je bijvoorbeeld kiezen als 192.168.0.2 (de sitecom gebruikt zelf .1, dus die moet je niet gebruiken!).

Vervolgens wil je van buiten poort 49152 doorsturen. Dat kan je op de copperjet (http://172.19.3.1/) invoeren via: configuration->security-> security interfaces / ppp-0 / advanced NAT configuration -> add reserved mapping Daar vul je "internal" in als 172.19.3.x, waarbij je die X uitgezocht hebt als EXTERNAL adres op de sitecom. Vervolgens heb je 2x start, end en vul je daar dus 4x 49152 in.

Zo. Nu stuurt de copperjet dus pakketjes van het internet voor port 49152 door naar de sitecom, en zul je op de sitecom hetzelfde moeten doen (http://192.168.0.1) . Hoe dat op DAT ding precies moet, weet ik niet. Ik heb zo'n ding niet, en dus even niet de tijd om het voor je uit te zoeken. Op de copperjet heet het "reserved mapping", vaak heet het dnat, of port forwarding.
Gewijzigd door rew op 04 januari 2009, 14:58

anjad
@ bruno001, rew en GerJ: Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb e.e.a. ingevoerd volgens julllie aanwijzigingen en alles werkt nu naar behoren.

Even op een rijtje wat ik gedaan heb, misschien hebben anderen hier ook nog iets aan:
Op de copperjet (http://172.19.3.1/) invoeren via: configuration->security-> security interfaces / ppp-0 / advanced NAT configuration -> add reserved mapping. "Internal" inoeren als 172.19.3.x, (=EXTERNAL adres op de sitecom, in mijn geval x=2). Vervolgens heb je 2x start, end en vul je daar dus 4x poortnummer in (in mijn geval dus 49152) in. Dan aanklikken save config.
Dan op de Sitecom (http://192.168.0.1) invoeren via: Advanced Settings-> port forwarding : "Local IP = 192.168.0.x(statisch ip; in mijn geval x = 136) udp/tcp both-> poort nummer (in mijn geval dus 49152. Dan aanklikken "apply".
Dan in Windows bij TCP/IP protocol het statisch IP en genoemde dns-waarden invoeren, in firewall de poort openzetten en in het betreffende programma (in mijn geval µTorrent ook de juiste poort invullen)

Super !! Bedankt voor jullie hulp. Ook nog mijn dank aan GerJ die me via email een handleiding voor Copperjet gebruikers heeft gestuurd.

Groetjes,

AnjaGrin

P.S. @ bruno001 : Ik gebruik momenteel McAfee Security Center vanwege netwerkproblemen die we hadden tussen pc's met Vista en pc's met Windows XP in combinatie met Norton Antivirus en firewall. Als je een beter werkend geheel weet, houd ik me aanbevolen. McAfee houdt teveel naar mijn zin tegen. Zelfs de launchers van games die op mijn pc zijn voorgeinstalleerd ziet ie als trojans Frown
"Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar je het kunt vinden".

Alex
Kaspersky Internet Security! http://www.kaspersky.nl/

Dit vind ik een goede niet bronnen vretende Firewall en Antivirus programma.
Alex

Alice, CaiWay, Glasvezel, Kabel, KPN, Online, Stipte, T-Mobile, Tele2, Telfort, UPC, VodaFone, XS4ALL, ZeeLandNet, Ziggo. Laatste berichten overzicht alle Gebruikers Forums.

anjad
Vervolg.... vandaag dus weer niet verbindbaar op µTorrent. Dus e.e.a. gewijzigd zoals Bruno001 adviseert. En alles werkt weer. Ik hoop nu voorgoed. Je moet dus inderdaad je router als (draadloos) accesspoint instellen (DHCP disabled zetten op de Sitecom) en de portforwarding alleen op de Copperjet doen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

AnjaSmile

"Je hoeft niet alles te weten, als je maar weet waar je het kunt vinden".

rew
Tja, voor portforwarding moet het IP adres waar je heen doorverwijst constant/bekend zijn.

Dit kan je door de PC op vast IP adres in te stellen of door op de DHCP server (sitecom) in te stellen dat een bepaald ethernet adres een bepaalde IP adres moet krijgen.

Als ik "ergens ben" met mijn laptop is het handig om hem op "automatisch IP adres verkrgijgen" te hebben staan. Maar thuis heeft ie een vast toegekend IP adres. Dus dat heb ik daar in de DHCP server ingesteld.

Hetzelfde geldt voor de sitecom t.o.v. de copperjet. Ook daar moet een vast ip adres zijn toegekend. Dat kan weer in de sitecom door daar "vast IP adres" voor de WAN kant in te stellen, of door de copperjet te leren dat de sitecom altijd als hij dat vraagt hetzelfde IP adres toe te kennen....

aetor
rew schreef:
Tja, voor portforwarding moet het IP adres waar je heen doorverwijst constant/bekend zijn.

Dit kan je door de PC op vast IP adres in te stellen of door op de DHCP server (sitecom) in te stellen dat een bepaald ethernet adres een bepaalde IP adres moet krijgen.

Als ik "ergens ben" met mijn laptop is het handig om hem op "automatisch IP adres verkrgijgen" te hebben staan. Maar thuis heeft ie een vast toegekend IP adres. Dus dat heb ik daar in de DHCP server ingesteld.

Hetzelfde geldt voor de sitecom t.o.v. de copperjet. Ook daar moet een vast ip adres zijn toegekend. Dat kan weer in de sitecom door daar "vast IP adres" voor de WAN kant in te stellen, of door de copperjet te leren dat de sitecom altijd als hij dat vraagt hetzelfde IP adres toe te kennen....

om een laptop handiger te laten "schakelen"bij verschillende netwerken moet je de tool "netsetman" -> http://www.netset....php?s=nsm eens opzoeken!

gebruik ik ook.

je stelt eenmaal het juiste netwerk gegeven in en schakel daarna met 1 druk op de knop naar de juiste instelling

rew
ehhhh... ik gebruik Linux. Bovendien, het probleem wat dat oplost, dat je de settings iedere keer moet veranderen, heb ik niet: Ik heb hem op DHCP staan, en dan werkt het altijd in 1x prima. Nu ook thuis... :-)
Gewijzigd door rew op 06 januari 2009, 15:47

2009
Duidelijk verhaal, nog even een opmerking ... vergeet niet dat voor utorrent, etc (p2p) iedere firewall ook uitgaande poorten moet toelaten. Random poorten wel te verstaan. Let daar dus even op als je ook een vuurmuur gebruikt.

Software
Bij een Windows firewall is dit geen probleem: wordt standaard toch al toegelaten.
Bij andere software firewalls; controleer de regels voor het programma, zorg ervoor dat het p2p proggie serverrechten heeft.

Hardware
Als je de firewall van je router of modem gebruikt geldt hetzelfde: uitgaande tcp verbindingen moeten mogelijk zijn op random poorten. Dit staat bij de copperjet los van de NAT instellingen. Staat deze firewall aan pas dan de security policies ook aan.

Misschien helpt het Smile
Gewijzigd door 2009 op 07 januari 2009, 21:04

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Portforwarding bij Copperjet met Sitecom router', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Instellingen Copperjet Helpdesk 3 09 augustus 2013, 20:07
Copperjet 1616-2P en Sitecom WL-312 Eigen netwerk 1 09 augustus 2013, 10:47
Geen verbinding te krijgen met copperjet Hardware instellingen 10 04 maart 2013, 16:11
Copperjet 1616-2p - linksys WRT160Nv2 Eigen netwerk 5 02 maart 2013, 15:04
Hoe log ik in op mijn Copperjet 1616? ADMIN WACHTWOORD Frequently Asked Questions 5 20 november 2012, 11:35
Goedemorgen bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief