obey-robots.txt
21 November 2017, 03:31
Navigatie
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

IP-nummer geblokkeerd door MAPS DUL van TrendMicro

Colin
dag allemaal,

Sinds een paar maanden geleden blijkt dat mijn vaste IP-nummer staat in een reeks die opgenomen is in de MAPS DUL van TrendMicro, een lijst van dynamische IP-nummers die wordt gebruikt door mailservers om binnenkomende mail te blokkeren. Mailservers die gebruik ervan maken blokkeeren uitgaande mail van mijn smtp server (postfix).

Volgens website van TrendMicro:

the MAPS DUL is not for listing open relays or blackholing "spam houses"; that is a matter for the MAPS RBL. The MAPS DUL is for identifying dynamically assigned IP pools where trespass spam occurs.

Verder:

We will only remove IP addresses at the request of the responsible owner of the IP space. This is typically an ISP or network operator who is the registered owner of the ASN.

Zie: http://www.mail-a...q_dul.html

Ik ben benieuwd of andere hier ook last van hebben gehad.

Vanochtend heb ik aan Alice support geschreven, met het verzoek om de vaste IP-nummer reeks(en) door te geven aan de MAPS DUL beheerders. Ik ben benieuwd.
Gewijzigd door Colin op 06 juli 2009, 15:07

manyac
De meeste ADSL ip adresranges worden geblokkeerd, omdat daarvandaan veel spam gestuurd wordt, omdat veel mensen geen fatsoenlijke virusscanner etc hebben. Ik denk ook niet dat Alice op je verzoek zal ingaan: Alice heeft tenslotte geen controle over de computers van hun klanten. Het zou me niet verbazen als Alice zelf ook deze adressen blokkeert.

Daarom kun je beter de smtp server van Alice gebruiken, in plaats van een smtp server op je eigen IP adres. Misschien kun je postfix instellen dat ie een externe smtp server gebruikt. Waarom gebruik je je eigen smtp server, en niet die van Alice?

Colin
manyac schreef: Het zou me niet verbazen als Alice zelf ook deze adressen blokkeert.

Blokkert Alice port 25 (smtp) uitgaande? Nee. Blokkert de alice.nl mailserver ook mijn IP? Nee, ik kan ze mailen zonder smtp foutmelding. Op wat basis denk je dat ze dat wel doen?

Misschien kun je postfix instellen dat ie een externe smtp server gebruikt. Waarom gebruik je je eigen smtp server, en niet die van Alice?

Natuurlijk kan ik dat doen. Maar liever niet. Waarom? Één woord: logs
Gewijzigd door Colin op 07 juli 2009, 13:38

manyac
Colin schreef:
manyac schreef: Het zou me niet verbazen als Alice zelf ook deze adressen blokkeert.

Blokkert Alice port 25 (smtp) uitgaande? Nee. Blokkert de alice.nl mailserver ook mijn IP? Nee, ik kan ze mailen zonder smtp foutmelding. Op wat basis denk je dat ze dat wel doen?

Ik weet niet of ze het doen, ik zeg alleen dat het me niet zou verbazen *als* ze het doen,
omdat veel ADSL gebruikers slechte beveiliging hebben en er daardoor veel spam vanaf ADSL-gebruikers-ranges wordt verstuurd.

Misschien kun je postfix instellen dat ie een externe smtp server gebruikt. Waarom gebruik je je eigen smtp server, en niet die van Alice?

Natuurlijk kan ik dat doen. Maar liever niet. Waarom? Één woord: logs

Ok, goed punt. Ik maak me daar niet zo'n zorgen over. Zelfs al zou Alice loggen met wie ik contact heb, dan zou ik niet weten wat ze daar mee kunnen.

Colin
manyac schreef:
Ik weet niet of ze het doen, ik zeg alleen dat het me niet zou verbazen *als* ze het doen,
omdat veel ADSL gebruikers slechte beveiliging hebben en er daardoor veel spam vanaf ADSL-gebruikers-ranges wordt verstuurd.

Ja, dat begrijp het. Met de beheerders van MAPS DUL, maken zich alleen zorg over adsl gebruikers die gebruiken dynamisch toegewezen IP-nummers. Dat zeggen ze zelf op die webpagina geciteerd boven.

Bij Alice.nl hebben we die niet meer.

Ok, goed punt. Ik maak me daar niet zo'n zorgen over. Zelfs al zou Alice loggen met wie ik contact heb, dan zou ik niet weten wat ze daar mee kunnen.

Een misverstand. Ter verklaring: ik ben freelancer, werk vanuit mijn huis, ben dus afhankelijk op email voor mijn werk. Tegenwoordig is email niet zo betrouwbaar meer; regelmatig komt een email niet aan. Ik vind het prettig om te kunnen zien uit mijn eigen postfix logs dat een email dat ik gestuurd heb wel (of niet) doorgegeven is aan de mailserver van de ontvanger. En anders om natuurlijk.

(Misschien houd Alice ook nog logs bij met allerlei gegevens over ons internet verkeer, maar dat is een heel andere zaak.)

Dit is voor mij geen questie van life or death, en gebeurt ook niet zo vaak. Ik vind alleen dat Alice moet gewoon netjes doorgeven de IP-reeks(en) van hun ADSL klanten die niet dynamische toegewezen zijn.

Colin
vanmiddag bericht gekregen van Alice support:

Geachte heer *****,

Bedankt voor uw e-mail. Uw vraag betreft mail.

Wij hebben uw berichtgeving inzake de vaste en dynamische ip nummers in goede orde ontvangen.

Uw e-mailadres kunt u zelf aanmaken op het moment dat u voor de eerste keer inlogt op Alice Lounge. Vanaf dat moment maakt u gebruik van de verschillende e-mailfuncties. Wilt u bijvoorbeeld uw e-mailadres koppelen aan Microsoft Outlook, dan dient u in Outlook de volgende instellingen aan te passen:

• Outlook ingaande mail = in.alice.nl
• Outlook uitgaande mail = out.alice.nl
(wanneer deze combinatie niet werkt, kunt u in plaats van out.alice.nl gebruik maken van smtp.alice.nl)

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons bereiken op 0900-1560 (ma t/m vrij: 08.00 - 22.00 uur, za: 09.00 - 22.00 uur, 15 eurocent per minuut) of op http://www.alice.nl.

Met vriendelijke groet,

Het Alice team

Met alle respect aan Alice medewerkers, maar dit had geschreven kunnen worden door een bot. Dit is gewoon waardeloos. Er is totaal niet ingegaan op het inhoud van mijn oorspronkelijk bericht. Wat een triest gezicht: een ISP die geen fatsoenlijk support wil verlenen via email.

Is het mogelijk dat er geen echt systeem beheerders zijn bij Alice? Waar zijn ze dan? Bij BBned?

manyac
Helemaal mee eens, wat een prut-antwoord zeg.

Het valt me al nog mee dat Alice uberhaupt een antwoord geeft via email. Ik heb ze ook een keer een mailtje gestuurd, maar toen kreeg ik als antwoord dat het niet mogelijk is om het antwoord via email te geven, en dat ik maar moest bellen.

TCP_IP
Waarschijnlijk ook een template geweest.
Stuur 10 dezelfde reply's terug dat je een antwoord verwacht en geen sjabloon.
Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op www.xpvista.nl !

Hondotje
Weet niet of deze reeks berichten nog wel gelezen wordt.

Bij XS4All worden dynamische adressen ook op een zwarte lijst gezet, vaste IP-adressen weet ik nog niet.

Voor de opmerking hierboven, waarom je de smtp-server van alice niet zou willen gebruiken.

1. Zoals opgemerkt, eigen logs

2. Er is geen privacyregeling voor email bij alice;nl. De privacy is alleen voor je abonneegegevens . Er is niks over surf- en emailgegevens. Wettelijk zijn emailgegevens ook niet beschermd.

3. Als je mails naar klanten stuurt, of opdrachtgevers, wil je misschien meer op je eigen systeem vertrouwen voor veiligheid

Iemand een oplossing, om je eigen mail server te gebruiken ???

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'IP-nummer geblokkeerd door MAPS DUL van TrendMicro', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Geen internet door fout automatische incasso Helpdesk 3 17 juli 2012, 12:54
Gratis service nummer Klacht over Alice 1 15 november 2011, 10:56
Word je terug gebeld door Alice ??? Klacht over Alice 14 09 november 2011, 18:11
Opgebelt door Alice 10 euro p maand korting Wat verandert er? 3 10 juni 2011, 11:41
beltarief 088 nummer Eigen netwerk 2 22 januari 2011, 11:01
Goedenacht bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief