obey-robots.txt
20 September 2017, 16:41
Navigatie
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Snelheidsverlies?

marcol
[left]Goedenavond,

Als "verse" Alice klant kwam ik al snel op dit forum terecht. Een antwoord op mijn vraag kom ik echter niet tegen, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

BBNED heeft me gedowngrade naar 8 Mbit, omdat ik 10 Mbit net niet zou halen. Men heef dit gedaan n.a.v. mijn klacht over telefonie; ik had namelijk geen kiestoon, maar kon wel gebeld worden.
Uiteindelijk bleek de downgrade geen effect te hebben op de kiestoon en heb ik een nieuw modem ontvangen, wat inderdaad de oplossing blek te zijn.
Herstel van de snelheid zit er echter niet in, aangezien ik een keer gedowngrade ben.

Daar kan ik op zich mee leven, als ik ook daadwerkelijk over 8 Mbit zou beschikken.

Laat ik beginnen met een "simpele" vraag. Onderstaand wat relevante gegevens uit mijn modem. Bij Rx Bit Rate lees ik inderdaad 8 Mbit. Als ik echter de snelheid test kom ik niet verder dan een krappe 6 Mbit (zie onder).

Tx Bit Rate 1021200
Rx Bit Rate 8053200
Rx Attn DR 9680000
Code Type Status ADSL2A
Local SNR Margin 10.0 dB
Local Line Attn 34.5 dB
515270911

Nu vraag ik mij af of ik snelheid verlies na binnenkomst, of is de Rx Bit Rate een getal wat vanaf de centrale doorkomt, los van de daadwerkelijke snelheid?

Ik heb namelijk al van alles geprobeerd om de snelheid positief te beïnvloeden:

*) Met en zonder splitter
*) Coding Gain op 7
*) Line Mode op ADSL2PLUSonly

De resultaten blijven echter hetzelfde (ook met 100MB downloadtest).

Dus óf ik verlies 2 Mbit hier in huis (modem zit 40cm van ISRA, UTP rechtstreeks naar PC), óf de centrale meldt 8 Mbit, maar in de praktijk is het maar 6...

Wie kan mij verder helpen?

Marco[/left]
Gewijzigd door marcol op 11 juli 2009, 20:38

MisterSenseo
6 Mbit halen bij 8 Mbit intrainen is gewoon hoog,maar ik zou toch de helpdesk terugbellen om de boel te laten terugdraaien en dring aan.................het downgraden was niet de oplossing en dat terug upgraden niet kan is klinkklare onzin.

Groet,MisterSenseo
Met vriendelijke groet,MisterSenseo

Verbeter de wereld,begin bij jezelf.........ik ben begonnen!!!
Leef elke dag of het je laatste is,ooit krijg je gelijk.
Wie een kuil graaft voor een ander is degene die het eerste moe is.......

rew
Je moet je realiseren dat die RX bitrate de bitrate is die het modem met de centrale praat. Wat daar allemaal voor bitjes overheen gaan heeft het modem niks mee te maken. Als je dan een echte download doet, en meet wat de werkelijke effectieve datadoorvoer is, dan merk je dat dat wat minder is. Nu is meer dan 25% wat veel, maar die 8mpbs zal je nooit halen.
Gewijzigd door rew op 12 juli 2009, 09:28

TCP_IP
Inderdaad, dit word ook wel overhead data genoemd.
Data gaat namelijk door meerdere lagen, bij elke laag word er data toegevoegd aan het dataframe.

osi-model

Het begint bij de application layer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een FTP client of Internet Explorer.
Hier word data verzameld in een frame/pakketje en word er extra informatie aan toegevoegd. Als je dit het internet opstuurd komt deze langs alle lagen tot en met de fysieke laag (je netwerkkaart bijvoorbeeld).
Het data pakketje is langs elke laag geweest en elke laag heeft extra informatie toegevoegd zoals waar komt het vandaan, waar moet het heen, welke data moet opnieuw verstuurd worden etc.
Als het pakketje eenmaal bij een andere PC is aangekomen word het pakketje gestript van alle extra informatie tot je alleen de data overhoud.

Stel: je hebt een FTP pakketje bestaande uit 1400 bits en als het verstuurd word word er 118 bits extra informatie aan toegevoegd. De daadwerkelijke data is 1400 bits maar om het te versturen word het 1518 bits. Er is dus meer bandbreedte nodig om het pakket van A naar B te krijgen.

Die extra informatie noemen we overhead data. Dat verklaard waarom er nooit exact 8mbit gehaald word, je kunt er meestal wel 1mbit afhalen bijna (in de praktijk).

Voor al je Windows en PC problemen kun je terecht op www.xpvista.nl !

marcol
TCP_IP schreef:
.......................

Stel: je hebt een FTP pakketje bestaande uit 1400 bits en als het verstuurd word word er 118 bits extra informatie aan toegevoegd. De daadwerkelijke data is 1400 bits maar om het te versturen word het 1518 bits. Er is dus meer bandbreedte nodig om het pakket van A naar B te krijgen.

Die extra informatie noemen we overhead data. Dat verklaard waarom er nooit exact 8mbit gehaald word, je kunt er meestal wel 1mbit afhalen bijna (in de praktijk).

[left]Duidelijk verhaal, dank je wel voor je reactie.

De reden dat ik ruim 2 Mbit verlies, kan dat te maken hebben met de kwaliteit van de kabel van ISRA naar modem? Dit is namelijk het enige dat gewijzigd is sinds het begin. Ik kwam er namelijk achter dat er een knik in de oude draad zat. Deze was van "massieve" koperdraden, de kabel die ik nu gebruik is het standaard meegeleverde ("gevlochten"Wink koper. Echter wel ingekort tot ca 40 cm.

Bij oplevering ben ik op 10 Mbit gezet (aldus de medewerker van BBNED die mij belde i.v.m. het telefonieprobleem). Effectief haalde ik toen een download bij nieuwsgroepen van 1,1 MB/s. Vervolgens ben ik gedowngrade (in mijn optiek onterecht, want het bleek een defect modem te zijn) en haal ik nog 700 kB/s.
Omgerekend 36% minder. 10 Mbit -/- 36% = 6,4 Mbit wat weer ongeveer overeenkomt met mijn huidige downloadsnelheid.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
[/left]

marcol
MisterSenseo schreef:
6 Mbit halen bij 8 Mbit intrainen is gewoon hoog,maar ik zou toch de helpdesk terugbellen om de boel te laten terugdraaien en dring aan.................het downgraden was niet de oplossing en dat terug upgraden niet kan is klinkklare onzin.

Groet,MisterSenseo

[left]Dank je wel voor je reactie.

Wat ik me wel afvraag is hoe het kan dat ik voorheen bij Tiscali (en later dus Telfort) een 6 Mbit verbinding had en dezelfde snelheden haalde. Of houdt men daar rekening mee en geven ze gewoon een beetje extra snelheid?
Jammer dat ik daar nooit naar een snellere verbinding ben gegaan, want dan had ik nu geweten of de downgrade terecht was. Als ik zie dat ik na oplevering door Alice 1,1 MB/s haalde bij nieuwgroepen en nu nog slechts 700 kB/s, heb ik zo mijn twijfels...

Je geeft aan dat upgraden wel degelijk kan, dat ben ik met je eens. De klantenservice (TD 1e lijn, helaas geen 2e lijn gesproken) geeft echter aan dat ze bij BBNED maar 1 keer een verzoek kunnen doen om een upgrade. En aangezien ik door BBNED gedowngrade ben zou dat niet meer mogelijk zijn.

Aandringen (doch beleefd) hielp niet......

Ik zit er over na te denken om een schriftelijke klacht in te dienen, maar hoop dan wel eerst op dit forum de antwoorden te vinden die een klacht rechtvaardigen.
Als ik jou zo hoor dat 6 Mbit effectief op een 8 Mbit signaal niet slecht is, heb ik dus nog geen gegronde klacht (helaas Angry)[/left]

MisterSenseo
marcol schreef:
MisterSenseo schreef:

Groet,MisterSenseo

[left]Dank je wel voor je reactie.

Wat ik me wel afvraag is hoe het kan dat ik voorheen bij Tiscali (en later dus Telfort) een 6 Mbit verbinding had en dezelfde snelheden haalde. Of houdt men daar rekening mee en geven ze gewoon een beetje extra snelheid?
Jammer dat ik daar nooit naar een snellere verbinding ben gegaan, want dan had ik nu geweten of de downgrade terecht was. Als ik zie dat ik na oplevering door Alice 1,1 MB/s haalde bij nieuwgroepen en nu nog slechts 700 kB/s, heb ik zo mijn twijfels...

Je geeft aan dat upgraden wel degelijk kan, dat ben ik met je eens. De klantenservice (TD 1e lijn, helaas geen 2e lijn gesproken) geeft echter aan dat ze bij BBNED maar 1 keer een verzoek kunnen doen om een upgrade. En aangezien ik door BBNED gedowngrade ben zou dat niet meer mogelijk zijn.

Aandringen (doch beleefd) hielp niet......

Ik zit er over na te denken om een schriftelijke klacht in te dienen, maar hoop dan wel eerst op dit forum de antwoorden te vinden die een klacht rechtvaardigen.
Als ik jou zo hoor dat 6 Mbit effectief op een 8 Mbit signaal niet slecht is, heb ik dus nog geen gegronde klacht (helaas Angry)[/left]

En daar zit hem dus de kneep...........ik heb je nog niet gehoord over storingen,je hebt een internetverbinding TOT 20 Mbit,dus als deze nu 6 mbit is en een acceptabele verbinding heeft kun je erg weinig gedaan krijgen,helaas.............ik heb het al vaker gezegd,ik heb lekker lullen,ik zit minder dan 150 meter vanaf de centrale,ik train in met ruim 19 Mbit,hou er effectief 16,6 mbit aan over,download met 2,1 MB/sec maar er zijn er zat,helaas hoor jij daarbij,waarbij de verbinding stopt bij 6 Mbit.
Maar.......................als internet goed is,zoals eerder gezegd,kun je niet veel voor elkaar krijgen,enig mogelijkheid is wanneer je er zelf niet mee kunt leven,overstappen naar een andere ISP,maar ook daar heb je geen garanties.

Groetjes,MisterSenseo
Met vriendelijke groet,MisterSenseo

Verbeter de wereld,begin bij jezelf.........ik ben begonnen!!!
Leef elke dag of het je laatste is,ooit krijg je gelijk.
Wie een kuil graaft voor een ander is degene die het eerste moe is.......

redlek
Persoonlijk vind ik het te zot voor woorden dat als je gedowngrade bent en dit niet tot de oplossing heeft geleid dit niet terug te draaien is ? dit lijkt me iets van "even uitproberen en als het werkt is dit mooi meegenomen.
In dit geval was de oplossing was een andere modem en daarmee zou de andere actie ongedaan gemaakt moeten worden.
Gewijzigd door redlek op 12 juli 2009, 20:01

marcol
[left][justify]even een kick, om te kijken of ik meer antwoorden kan krijgen[/justify][/left]

[left]
marcol schreef:
..................

De reden dat ik ruim 2 Mbit verlies, kan dat te maken hebben met de kwaliteit van de kabel van ISRA naar modem? Dit is namelijk het enige dat gewijzigd is sinds het begin. Ik kwam er namelijk achter dat er een knik in de oude draad zat. Deze was van "massieve" koperdraden, de kabel die ik nu gebruik is het standaard meegeleverde ("gevlochten" koper. Echter wel ingekort tot ca 40 cm.

Bij oplevering ben ik op 10 Mbit gezet (aldus de medewerker van BBNED die mij belde i.v.m. het telefonieprobleem). Effectief haalde ik toen een download bij nieuwsgroepen van 1,1 MB/s. Vervolgens ben ik gedowngrade (in mijn optiek onterecht, want het bleek een defect modem te zijn) en haal ik nog 700 kB/s.
Omgerekend 36% minder. 10 Mbit -/- 36% = 6,4 Mbit wat weer ongeveer overeenkomt met mijn huidige downloadsnelheid.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
[/left]
Gewijzigd door marcol op 13 juli 2009, 22:04

bruno001
Hi Marco,
voor de kick dus een reactie.
Je schrijft Rx bit rate, dit is de snelheid die de copperjet intraint, de instelling van je profiel staat een stuk lager, dat heet max down rate. Wat staat daar?
Meestal staat er bij max down rate een hogere waarde, als dan de Rx bit rat lager is, betekent het alleen dat BBned je profiel lager heeft gesteld als max down om te vermijden dat de copperjet continue probeert om in de buurt van de max down rate te komen, het resultaat van een hoger profiel is dan een copperjet die onafgebroken probeert om het onmogelijke eruit te halen en dat je verbinding daardoor instabiel wordt.
Staat er bij max down ook 8Mbps, dan moet je beslist klagen, want dan zit er meer in je lijn.

Ben benieuwd

gr
Bruno

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Snelheidsverlies?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Goedemiddag bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief