obey-robots.txt
18 Juli 2018, 18:25
Navigatie
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router achter je modem, post dan hier je ervaringen.
 Onderwerp afdrukken

Alice copperjet icm zelfbouw IPCop router.

velvet
Ik heb na veel slechte ervaringen met de copperjet besloten een eigen router te bouwen. De basis van dit systeem is een asrock A330GC moederboard (met geintegreerde atom 330 cpu) met een extra netwerkkaart (intel PRO 1000G) in het pci slot. Een snelle 2 gig USB stick dient als harddisk.
Op dit systeem het ipcop systeem geinstalleerd en de boel als volgt ingesteld (heb hierbij mede wat inspiratie uit de thread van Gdsur5all gehaald):

IPCop router Red interface:
static ip: 172.19.3.3
subnet mask: 255.255.0.0
DNS: 172.19.3.1
Standard gateway: 172.19.3.1

Copperjet:
DHCP: uit
Bij security->advanced NAT->add reserved mapping
internal 172.19.3.3 (ip van red interface van IPCOP), type: all, external range start:0 end:0, internal range start:0 end:0

Vervolgens green ingesteld naar eigen behoefte en het loopt werkelijk als een zonnetje. Had voorheen erg vaak last van een slechte internetverbinding (klapperlijn achtig) en een copperjet die slechts "not enough core" wist te produceren. Heb hier tot op heden nooit meer last van gehad en heb nu een veel responsiever internet. Na klikken begint de pagina sneller dan ooit te laden.

Aantal aandachtpuntjes als je overweegt zelf zoiets te bouwen:
-IPCop installeren op een USB stick is vrij gecompliceert, ik heb de volgende guide gebruikt en vervolgens zelf nog het nodige moeten troubleshooten: http://www.radkeland.org/ipcop-usb-stick. Installeren op een IDE disk is gewoon straightforward en binnen 5 minuten gedaan.

-Ipcop is een Linux distro, het is handig als je bekend bent met linux, hoewel ik voor ik hieraan begon nog nooit ook maar een seconde achter een Linux machine heb gezeten. Het is dus wel mogelijk en erg leerzaam. Gelukkig heeft ipcop een gedetailleerde handleiding online. Een simpele install op een IDE harddisk, vereist eigenlijk geen Linux kennis.

-Let op dat de hardware die je wil gebruiken compatible is met IPcop. Vooral netwerkkaarten zijn van belang, met de Realtek en intel chips kun je iig bijna niet fout gaan.

Ik ben er iig erg tevreden mee en had het veel eerder moeten doen.
Gewijzigd door velvet op 28 april 2010, 20:23

manyac
Maar.. hierbij heb je toch nog steeds je copperjet nodig? Of zet je die in ZIPB mode, en doet ie het dan wel prima?

MisterSenseo
Volgens mij staat hij normaal,ik herken de instellingen.
Maar dit bereik je ook met een wat duurdere router zoals Cisco/Linksys WRT320N of WRT610N Dual Range.
Deze laatste heb ik zelf,maar hoe je zelf je eigen router hebt gemaakt is uit de kunst hoor,een voorbeeld voor allerlei junks,hihi.
Alleen erg vervelend voor diegenen die niet zo technisch zijn en aan de aankoop van een router gebonden zijn,omdat ze niet zelf een pc kunnen bouwen.

Met vriendelijke groet,MisterSenseo

Verbeter de wereld,begin bij jezelf.........ik ben begonnen!!!
Leef elke dag of het je laatste is,ooit krijg je gelijk.
Wie een kuil graaft voor een ander is degene die het eerste moe is.......

velvet
Je zou een eigen modem kunnen gebruiken ofc, maar dan kun je geen +bellen van alice gebruiken.
Hij staat nu zo ingesteld dat ie alle traffic forward naar mn router, dus de copperjet doet eigenlijk niet bijster veel meer.
Ik wil hem wel in ZIPb modus gaan zetten uiteindelijk, maar dat is buggy in de copperjet heb ik begrepen (big surprise), dus ben ik van plan het scriptje elders op dit forum te gebruiken. Dit zou de status van de copperjet moeten controleren en zonodig een reset + herconfiguratie van ZIPb uitvoeren.
Het bouwen van je eigen router is natuurlijk wel iets wat meestal alleen voor de hobbyist is weggelegd, maar als je eraan wil beginnen is het in ieder geval wel leerzaam. Moederboardje + stick kostte mij in totaal 88 euro. Geheugen had ik nog liggen (512 mb ddr2). Moet er alleen nog een kastje omheen. Dus erg duur is het niet.
Gewijzigd door velvet op 28 april 2010, 22:14

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Alice copperjet icm zelfbouw IPCop router.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Instellingen Copperjet Helpdesk 3 09 augustus 2013, 20:07
Copperjet 1616-2P en Sitecom WL-312 Eigen netwerk 1 09 augustus 2013, 10:47
Geen verbinding te krijgen met copperjet Hardware instellingen 10 04 maart 2013, 16:11
Copperjet 1616-2p - linksys WRT160Nv2 Eigen netwerk 5 02 maart 2013, 15:04
Storing Alice Storing 4 06 december 2012, 21:02
Goedenavond bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief