obey-robots.txt
19 Augustus 2017, 07:32
Navigatie
Onderwerp bekijken
Zoek eerst hier of je een oplossing kunt vinden voordat je begint te posten!
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Setup met modem en router.

Richard
Een veelgehoord probleem is de configuratie van een router achter de CopperJet. In het forum is veel te lezen over dit probleem.
Voordat je vragen stelt over dit onderwerp, neem dan het volgende eerst even in acht:

Schakel al je apparatuur UIT.
Schakel dan je modem als eerste in, wacht tot het ADSL lampje brandt.
Schakel dan je router in, wacht eventjes
Schakel daarna je pc in.

Als het probleem daarna nog steeds bestaat, stel dan je vraag!

CountFilipp
Hallo,

Is het misschien mogelijk om in deze thread ook wat uitleg te geven over de verschillende mogelijkheden om de router aan te sluiten? Ik heb al een hele hoop posts gelezen maar ik begrijp er nog steeds niet veel van...
Gewijzigd door CountFilipp op 25 mei 2008, 16:34

CountFilipp
Nou, ik zal mijn vraag zelf maar even beantwoorden dan. Er zijn grofweg drie manieren om een netwerk aan te sluiten op je Alice ADSL.

1. Router als switch
De eenvoudigste methode is om zowel het modem als de pc’s in je netwerk aan te sluiten op de LAN poorten van de router. Hiervoor is het belangrijk dat je voor je router en je pc’s vaste IP adressen kiest die in de buurt van die van het modem liggen. De DHCP funktionaliteit van je router moet uit staan en die van het modem kun je ook uitzetten.
Op je PC’s moet je bij de Internet Protocol (TCP/IP) Properties het te gebruiken IP adres instellen. Standaard subnet mask (255.255.0.0) is goed. Als default gateway moet je het IP adres van het modem instellen. Tenslotte bij preferred en alternate DNS server de IP adressen die Alice hiervoor opgeeft: 62.177.144.11 en 82.204.127.40.
Op deze manier gebruik je je router als switch. Alle overige funktionaliteit in je router, zoals NAT en firewall worden niet gebruikt. Het router gedeelte van het modem verzorgt deze zaken wel.

2. Modem in bridge
Voor het instellen van het modem in bridge-mode, heb je het admin password nodig dat elders op dit forum te vinden is. Je gebruikt dan alleen de modem eigenschappen van de Copperjet. Je hebt een router nodig met een ethernet WAN poort. Veel routers hebben een ingebouwd ADSL modem (met telefoon formaat ingang) en hebben zo’n poort niet.
Nadeel van deze methode is dat de analoge telefoonuitgang van de Copperjet het dan ook niet meer doet. Dat betekent dat dit vooral een optie is als je router ook telefonie ondersteunt, of als je alleen internet van Alice hebt.
Wat ik op het forum gezien heb is dat de settings voor telefonie nogal nauw luisteren

3. Eigen modem
De echte tweakers gebruiken het meegeleverde Alice modem helemaal niet. Met een ADSL modem/router zet je het binnenkomende ADSL signaal dan zelf om in telefonie en internet op je netwerk. Dit vereist wat meer kennis van je eigen router en een hoop instellingen. Ook hierover kun je op dit forum genoeg posts terugvinden. Voordeel is natuurlijk dat je nog maar één stroomverbruiker in de meterkast hebt staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

ZeRo4u
CountFilipp schreef:
Nou, ik zal mijn vraag zelf maar even beantwoorden dan. Er zijn grofweg drie manieren om een netwerk aan te sluiten op je Alice ADSL.

1. Router als switch
De eenvoudigste methode is om zowel het modem als de pc’s in je netwerk aan te sluiten op de LAN poorten van de router. Hiervoor is het belangrijk dat je voor je router en je pc’s vaste IP adressen kiest die in de buurt van die van het modem liggen. De DHCP funktionaliteit van je router moet uit staan en die van het modem kun je ook uitzetten.
Op je PC’s moet je bij de Internet Protocol (TCP/IP) Properties het te gebruiken IP adres instellen. Standaard subnet mask (255.255.0.0) is goed. Als default gateway moet je het IP adres van het modem instellen. Tenslotte bij preferred en alternate DNS server de IP adressen die Alice hiervoor opgeeft: 62.177.144.11 en 82.204.127.40.
Op deze manier gebruik je je router als switch. Alle overige funktionaliteit in je router, zoals NAT en firewall worden niet gebruikt. Het router gedeelte van het modem verzorgt deze zaken wel.

2. Modem in bridge
Voor het instellen van het modem in bridge-mode, heb je het admin password nodig dat elders op dit forum te vinden is. Je gebruikt dan alleen de modem eigenschappen van de Copperjet. Je hebt een router nodig met een ethernet WAN poort. Veel routers hebben een ingebouwd ADSL modem (met telefoon formaat ingang) en hebben zo’n poort niet.
Nadeel van deze methode is dat de analoge telefoonuitgang van de Copperjet het dan ook niet meer doet. Dat betekent dat dit vooral een optie is als je router ook telefonie ondersteunt, of als je alleen internet van Alice hebt.
Wat ik op het forum gezien heb is dat de settings voor telefonie nogal nauw luisteren

3. Eigen modem
De echte tweakers gebruiken het meegeleverde Alice modem helemaal niet. Met een ADSL modem/router zet je het binnenkomende ADSL signaal dan zelf om in telefonie en internet op je netwerk. Dit vereist wat meer kennis van je eigen router en een hoop instellingen. Ook hierover kun je op dit forum genoeg posts terugvinden. Voordeel is natuurlijk dat je nog maar één stroomverbruiker in de meterkast hebt staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

Optie 2 kan niet

MisterSenseo
Er is nog een 4e mogelijkheid...........(eigenlijk 3e want optie 2 werkt inderdaad niet......)

Modem normaal instellen.............
NAT poorten 1-65535 instellen op IP 172.19.3.3
DHCP toewijzing naar pc's via MAC instellen voor je router op 172.19.3.3
Router VOLLEDIG automatisch zetten,klaar!

Alles uit.
Modem aan
Wachten tot hij volledig gestart is.
Router aan
Je zult zien dat router IP 172.19.3.3 krijgt.
NAT en Gaming poorten openen voor je desbetreffende pc's via MAC en IP(Bittorent clients e.d)
Firewall instellen voor desbetreffende pc's op je router (niets aan je modem doen dus!)

Wat er ook gebeurt,welke storing je ook hebt,router zal altijd hetzelfde IP krijgen en dus je portforwarding blijft altijd goed.

Deze instelling werkt op ALLE modems

Werkt 100% feilloos,thuisnetwerk en internet zijn op topsnelheid

Zuma
Sacha1972 schreef:
Er is nog een 4e mogelijkheid...........(eigenlijk 3e want optie 2 werkt inderdaad niet......)

Alles uit.
Modem aan
Router aan
NAT en Gaming poorten openen voor je desbetreffende pc's via MAC en IP(Bittorent clients e.d)
Firewall instellen voor desbetreffende pc's op je router (niets aan je modem doen dus!)

Wat er ook gebeurt,welke storing je ook hebt,router zal altijd hetzelfde IP krijgen en dus je portforwarding blijft altijd goed.

Is dit nu het ei van colombus? Gewoon twee routers (DHCP) achterelkaar maar de DHCP van de Alice box fop je dmv een trucje?

Ik heb namelijk een wireless router liggen met 4 vaste poorten die ik graag achter mijn alice modem zou zetten. Gewoon alles op die router aansluiten. Ik heb echter nog nimmer in de modeminstellingen gewerkt. Ik heb net even gekeken in de admin van de modem maar ik snap nog niet wat je hierboven bedoelt en waar moet ik wat instellen. Een faqje voor 'dummies' voor deze optie is wat mij betreft zeer gewenst. bvd.
Gewijzigd door Zuma op 22 juni 2008, 14:27

MisterSenseo
In feite hoef je helemaal niets te veranderen aangezien de "koperstraaljager" met IP 172.19.3.x werkt,en de meeste routers met 192.168.x.x,ware het niet dat een aantal mensen met portforwarding werken,waardoor je dus in je "koperstraaljager" je DHCP moet instellen zodat je router erachter altijd hetzelfde IP krijgt.....dus je wijst één IP naar je router via MAC adres toe,op hetzelfde IP zet je ALLE poorten open (DMZ is ook mogelijk) en daarmee creëer je dus het ouderwetse modem idee (zonder routergedeelte).

p.s "koperstraaljager=Copperjet.......GrinGrinGrinGrinGrinGrin

CountFilipp
ZeRo4u schreef:

Optie 2 kan niet

Beste ZeRo4u,

Bedankt voor je reaktie, maarreh... Leg eens uit?

CountFilipp
Zuma schreef:
Sacha1972 schreef:

Alles uit.
Modem aan
Router aan

Is dit nu het ei van colombus? Gewoon twee routers (DHCP) achterelkaar maar de DHCP van de Alice box fop je dmv een trucje?

Ik heb namelijk een wireless router liggen met 4 vaste poorten die ik graag achter mijn alice modem zou zetten. Gewoon alles op die router aansluiten. Ik heb echter nog nimmer in de modeminstellingen gewerkt. Ik heb net even gekeken in de admin van de modem maar ik snap nog niet wat je hierboven bedoelt en waar moet ik wat instellen. Een faqje voor 'dummies' voor deze optie is wat mij betreft zeer gewenst. bvd.

Inderdaad, wat meer details voor dummies zou mooi zijn. Bijvoorbeeld: Welke poort op je router heb je gebruikt om het modem aan te sluiten? Via een van de LAN aansluitingen of heeft je router een WAN poort?

MisterSenseo
Gewoon de WAN poort,aangezien je standaard instellingen van je router over het algemeen automatisch staan,de rest heb ik in mijn optiek zo duidelijk mogelijk uitgelegd

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Setup met modem en router.', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Lijn sinds enkele weken onstabiel (modem herstart zichzelf) Storing 3 21 juli 2014, 15:57
Help! Draadloos router geeft alleen internet dmv kabeltjes Helpdesk 2 09 november 2012, 05:07
Met welke router draadloos internetten via Copperjet 1616? Algemeen 2 30 oktober 2012, 08:04
Sitecom Wireless modem router N300, krijg het niet aan de praat. Alice met eigen modem 2 16 juli 2012, 10:27
geen telefoon verbinding met router Storing 1 21 april 2012, 22:40
Goedemorgen bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief