obey-robots.txt
17 December 2017, 22:25
Navigatie
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Koppelverkoop?

creugers
Volgens een jurist die ik om advies had gevraagd inzake de zeer slechte service van Alice, maakt Alice zich juist schuldig aan koppelverkoop. Dit door je huidige KPN abonnement voor je op te zeggen en over te zetten naar het netwerk van Alice.
Je hebt immers bij de aanvraag geen keuze tussen telefonie behouden bij KPN of volledige overnemen door Alice. Alleen het laatste wordt aangegeven.

Laat dit nou ook een van de redenen zijn dat ik Alice verbiedt mijn telefoonnummer mee te porteren naar het Alice netwerk. Ze mogen dan wel goedkoper zijn dan KPN wat betreft gesprekskosten. Maar als het internet er een keer onverhoopt uitligt, dan kun je het ook shaken wat betreft telefonie. En je zou dan net de pech hebben dat er iets gebeurd en je kunt de hulpdiensten niet eens bereiken....

@Home had zoiets tot voor kort ook met haar telefoniedienst. Je kon alleen telefonie van @Home afsluiten als je ook internet afnam. Maar de OPTA heeft @Home op de vingers getikt, en nu kun je ook telefonie afnemen zonder internet. Enigste voorwaarde is nu dat je een abonnement moet hebben op de (televisie)kabel. Net zoals je een telefoonlijn moet hebben wil je ADSL aanvragen.
Gewijzigd door creugers op 01 november 2007, 19:14

FullforceXL
Wat ik mij kan herinneren is dat ik zelf kon kiezen óf ik mijn nummer wilde meenemen. Als ik dat niet had gedaan had ik nu nog gewoon telefonie bij KPN gahad. En een nieuw nummer via Alice.
*** Disclaimer *** Vanessa Hessler *** Dagweb ***

Who the f$ck is 'General Failure' and why is he reading my harddisk?

Hoppy
Ik zie hier geen koppelverkoop in. Alice neemt je KPN nummer over en dan vervalt dus oude KPN lijn, aan een lege telefoonlijn heb je immers niets. Het gebruik van de KPN wordt ook door Alice betaald dus in feite ben je daar goedkoop mee uit. Anders zou het je ca 10 Euro per maand gaan kosten.

Wil je toch op "safe" spelen en altijd een KPN lijn extra hebben om te kunnen bellen in het geval Alice uitvalt dan kan dat wel maar ben je wel een (stuk) duurder uit.
Je zult dan een tweede analoge lijn moeten laten aanleggen en de kosten hiervoor zelf betalen, daarbij komen dan nog de maandelijkse abo kosten voor KPN van ook weer ongeveer 10 Euro per maand.

creugers
FullforceXL schreef:
Wat ik mij kan herinneren is dat ik zelf kon kiezen óf ik mijn nummer wilde meenemen. Als ik dat niet had gedaan had ik nu nog gewoon telefonie bij KPN gahad. En een nieuw nummer via Alice.
Dit stukje komt uit de online aanmeld procedure op de website van Alice:
bestaande aansluiting

Ik heb geen aansluiting van KPN en wil voor 69 € een nieuwe aansluiting van Alice bestellen.
Ik heb een aansluiting van KPN en wil naar Alice overstappen.

Kortom je kunt niet kiezen uit alleen ADSL van Alice en spraak van KPN. Dit is dus verboden! Als consument moet je kunnen kiezen bij welke telecom operator je ADSL of spraak afneemt (of beide natuurlijk).

creugers
Hoppy schreef:
Ik zie hier geen koppelverkoop in. Alice neemt je KPN nummer over en dan vervalt dus oude KPN lijn, aan een lege telefoonlijn heb je immers niets. Het gebruik van de KPN wordt ook door Alice betaald dus in feite ben je daar goedkoop mee uit. Anders zou het je ca 10 Euro per maand gaan kosten.

Wil je toch op "safe" spelen en altijd een KPN lijn extra hebben om te kunnen bellen in het geval Alice uitvalt dan kan dat wel maar ben je wel een (stuk) duurder uit.
Je zult dan een tweede analoge lijn moeten laten aanleggen en de kosten hiervoor zelf betalen, daarbij komen dan nog de maandelijkse abo kosten voor KPN van ook weer ongeveer 10 Euro per maand.
Dit is duidelijk WEL koppelverkoop! Waarom moet Alice je KPN-nummer overnemen? Omdat jij als consument het aantrekkelijk vindt om goedkoper te kunnen bellen. MAAR.... Heb je momenteel op diezelfde KPN-lijn ook een alarminstallatie, frankeermachine of betaalautomaat aangesloten, dan ben je een arme hals. Want nadat de lijn door Alice is overgenomen werken deze niet meer! En heel veel mensen realiseren zich dit niet, want niemand bij Alice die het de consument verteld.
Het aanleggen van een tweede analoge lijn is helemaal niet nodig! Je kunt toch goedkoop via Alice bellen en tegelijkertijd je KPN abonnement houden. Hoe? Door je telefoon te lussen middels het ACS kabeltje dat je in het installatiepakket hebt zitten. Hiermee koppel je je KPN lijn als het ware aan je Alice modem, en bel je via het Alice netwerk. Je krijgt toch ook een tijdelijk telefoonnummer van hun op het moment dat de lijn opgeleverd wordt? Maar je kunt dit nummer niet houden!

Je schrijft aan een lege KPN lijn heb je niets. Dat klopt. Maar het mag gewoon niet! Jij als klant moet de keus hebben volgens de OPTA bij wie je telefonie en data (lees ADSL) afneemt. Of het nu goedkoper is of niet, het mag gewoon niet.

alfa
Volgens mij bied Alice 1 product aan waar je ja of nee tegen kan zeggen (communicatie via het DSL netwerk van bbned).
Telfort biedt de zelfde dienst aan via het DSL netwerk van, haar moederbedrijf, KPN.

Als je wil blijven bellen via het KPN netwerk kan je beter een ADSL abonnement bij Telfort afsluiten.

the alfa version is intended for testing purposes only

creugers
alfa schreef:
Volgens mij bied Alice 1 product aan waar je ja of nee tegen kan zeggen (communicatie via het DSL netwerk van bbned).
Telfort biedt de zelfde dienst aan via het DSL netwerk van, haar moederbedrijf, KPN.

Als je wil blijven bellen via het KPN netwerk kan je beter een ADSL abonnement bij Telfort afsluiten.
Alice biedt inderdaad 1 product aan. Maar mag dit officieel niet. Althans niet op de wijze zoals men het product thans aanprijst. Ik als consument wordt immers niet geinformeerd over het feit dat een eventuele alarminstallatie het niet meer doet zodra Alice de telefoonlijn heeft overgenomen. Dit is maar een klein voorbeeld. Telefonie en internet zijn twee aparte diensten die je afneemt. Deze twee mag je niet samen in één pakket aanbieden zonder dat de klant een keuze kan maken of hij of zij dit wel wil. @Home verkocht ook eerst alleen maar telefonie als je ook internet van @Home had. Maar de OPTA heeft @Home terug gefloten, en geeist dat ook klanten zonder internet van @Home telefonie konden afnemen.

Hoppy
creugers schreef:
Hoppy schreef:

Dit is duidelijk WEL koppelverkoop! Waarom moet Alice je KPN-nummer overnemen? Omdat jij als consument het aantrekkelijk vindt om goedkoper te kunnen bellen. MAAR.... Heb je momenteel op diezelfde KPN-lijn ook een alarminstallatie, frankeermachine of betaalautomaat aangesloten, dan ben je een arme hals. Want nadat de lijn door Alice is overgenomen werken deze niet meer! En heel veel mensen realiseren zich dit niet, want niemand bij Alice die het de consument verteld.
Het aanleggen van een tweede analoge lijn is helemaal niet nodig! Je kunt toch goedkoop via Alice bellen en tegelijkertijd je KPN abonnement houden. Hoe? Door je telefoon te lussen middels het ACS kabeltje dat je in het installatiepakket hebt zitten. Hiermee koppel je je KPN lijn als het ware aan je Alice modem, en bel je via het Alice netwerk. Je krijgt toch ook een tijdelijk telefoonnummer van hun op het moment dat de lijn opgeleverd wordt? Maar je kunt dit nummer niet houden!

Je schrijft aan een lege KPN lijn heb je niets. Dat klopt. Maar het mag gewoon niet! Jij als klant moet de keus hebben volgens de OPTA bij wie je telefonie en data (lees ADSL) afneemt. Of het nu goedkoper is of niet, het mag gewoon niet.

Je refereert aan de tijdelijk situatie als je nummer nog NIET geporteerd is. In dat geval heb je je oude KPN lijn namelijk nog met je eigen nummer erop en daarnaast Alice telefonie via het modem. Dit alles kun je op één toestel aansluiten.
Het gaat echter om een tijdelijke situatie omdat je (normaal gesproken) je nummer naar Alice wilt laten porteren. Je wilt immers goedkoper bellen en GEEN kosten meer aan KPN hoeven te betalen.

In jouw geval wil je zowel KPN als Alice naast elkaar houden. Twee onafhankelijk lijnen dus. Dat kost meer maar goed het kan wel. Dat blijkt toch ook wel want het werkt technisch gezien prima.

Het probleem zit em in het feit dat Alice aanneemt dat je je KPN lijn wilt laten vervallen, ze snappen niet dat er mensen zijn die de lijn willen behouden. Dat heb ik al eens vaker uitgelegd in een forum.

Er is echter wel een oplossing al is deze wat complex. Je moet dat gewoon zelf een tweede lijn aanvragen bij KPN voordat je Alice aan gaat vragen. Je betaalt KPN hier gewoon voor.
Als die tweede lijn er is (waar ook een nieuw nummer van KPN bij hoort) laat je die lijn door Alice overnemen.

Je originele KPN lijn met je eigen nummer blijft dan bestaan want je laat aan Alice alleen weten wat je nummer van je nieuwe tweede lijn is.(snapt je het nog ????)

Dit alles is zeker mogelijk en soms noodzakelijk als je een (personen)alarminstallatie hebt welke altijd moet kunnen werken en niet afhankelijk mag zijn van een VoIP of VoDSL lijn.
Gewijzigd door Hoppy op 01 november 2007, 22:24

nl1gsd
creugers schreef:

Heeft die jurist toevallig ook verteld dat je zelf als consument ook nog enige verplichtingen hebt? Zo kan een partij als Alice niet ruiken dat de klant gebruik maakt van een alarminstalatie van het merk X, en een frankeermachine van het merk Y met daarnaast een betaalautomaat van het merk Z. Als consument wordt dus van jouw verwacht dat je je goed laat informeren alvorens je een product afneemt.

Overigens, welke consument (particulier) heeft er in 's hemelsnaam een frankeermachine en een betaalautomaat? Die kans is volgens mij 0,0%. Je moet als bedrijf toch wel erg achterlijk zijn om met een bedrijf dat zich richt op particulieren in zee te gaan. Alice is gericht op particulieren, BBeyond is gericht op bedrijven. Wellicht had je, als je een bedrijf bent hier eerst n's naar kunnen kijken.

creugers schreef:
Het aanleggen van een tweede analoge lijn is helemaal niet nodig! Je kunt toch goedkoop via Alice bellen en tegelijkertijd je KPN abonnement houden. Hoe? Door je telefoon te lussen middels het ACS kabeltje dat je in het installatiepakket hebt zitten.

Heb je het aantal forums en klachten erop wel eens gelezen hoeveel mensen gelazer hebben met internet providers die de kabeltjes delen met KPN? Zal vast niet anders had je inmiddels de reden geweten. Nu maakt Alice (dus BBned) uit wat er met die kabels gebeurd en mag KPN hier geen fl*kker mee doen. Hoe zou jij het vinden als ineens al je verbindingen eruit liggen omdat KPN zonnodig onderhoud aan je annaloge verbinding wilt plegen? In het verleden is dit gigantisch vaak voor gekomen en veel mensen werden vanuit de provider naar KPN gestuurd, en KPN stuurde hen weer heerlijk door naar de provider. Wijs dan als cosument de schuldige nog maar n's aan.

creugers schreef:

Ik heb enkele weken geleden hier ook eens over geïnformeerd. Maar het mag weldegelijk. Ook het juridisch loket erkent dit en kan geen enkele wet of regel vinden waarin aangegeven staat dat dit niet mag. Als Alice (BBned) nu geen melding had gemaakt dan had het wat anders geweest, maar dat is het niet.

creugers schreef:
Ik als consument wordt immers niet geinformeerd over het feit dat een eventuele alarminstallatie het niet meer doet zodra Alice de telefoonlijn heeft overgenomen

Nog maals, je kunt niet verwachten dat een bedrijf een waslijst aan alarminstalaties, telefoons en pinautomaten gaat plaatsen die wel of niet ondersteund worden. Ik weet niet meer precies welk artikel dit is, maar in de wet wordt verdomd goed vermeld dat je als consument ook nog de plicht hebt om jezelf goed en zorgvuldig te laten informeren. Als je dit als consument niet doet, ben je zelf al ingebreke en ben je wel erg laag als je dit afschuift op een leverancier van een bepaald product.

creugers
nl1gsd schreef:
creugers schreef:

Heeft die jurist toevallig ook verteld dat je zelf als consument ook nog enige verplichtingen hebt? Zo kan een partij als Alice niet ruiken dat de klant gebruik maakt van een alarminstalatie van het merk X, en een frankeermachine van het merk Y met daarnaast een betaalautomaat van het merk Z. Als consument wordt dus van jouw verwacht dat je je goed laat informeren alvorens je een product afneemt.

Overigens, welke consument (particulier) heeft er in 's hemelsnaam een frankeermachine en een betaalautomaat? Die kans is volgens mij 0,0%. Je moet als bedrijf toch wel erg achterlijk zijn om met een bedrijf dat zich richt op particulieren in zee te gaan. Alice is gericht op particulieren, BBeyond is gericht op bedrijven. Wellicht had je, als je een bedrijf bent hier eerst n's naar kunnen kijken.

creugers schreef:
Het aanleggen van een tweede analoge lijn is helemaal niet nodig! Je kunt toch goedkoop via Alice bellen en tegelijkertijd je KPN abonnement houden. Hoe? Door je telefoon te lussen middels het ACS kabeltje dat je in het installatiepakket hebt zitten.

Heb je het aantal forums en klachten erop wel eens gelezen hoeveel mensen gelazer hebben met internet providers die de kabeltjes delen met KPN? Zal vast niet anders had je inmiddels de reden geweten. Nu maakt Alice (dus BBned) uit wat er met die kabels gebeurd en mag KPN hier geen fl*kker mee doen. Hoe zou jij het vinden als ineens al je verbindingen eruit liggen omdat KPN zonnodig onderhoud aan je annaloge verbinding wilt plegen? In het verleden is dit gigantisch vaak voor gekomen en veel mensen werden vanuit de provider naar KPN gestuurd, en KPN stuurde hen weer heerlijk door naar de provider. Wijs dan als cosument de schuldige nog maar n's aan.

creugers schreef:

Ik heb enkele weken geleden hier ook eens over geïnformeerd. Maar het mag weldegelijk. Ook het juridisch loket erkent dit en kan geen enkele wet of regel vinden waarin aangegeven staat dat dit niet mag. Als Alice (BBned) nu geen melding had gemaakt dan had het wat anders geweest, maar dat is het niet.

creugers schreef:
Ik als consument wordt immers niet geinformeerd over het feit dat een eventuele alarminstallatie het niet meer doet zodra Alice de telefoonlijn heeft overgenomen

Nog maals, je kunt niet verwachten dat een bedrijf een waslijst aan alarminstalaties, telefoons en pinautomaten gaat plaatsen die wel of niet ondersteund worden. Ik weet niet meer precies welk artikel dit is, maar in de wet wordt verdomd goed vermeld dat je als consument ook nog de plicht hebt om jezelf goed en zorgvuldig te laten informeren. Als je dit als consument niet doet, ben je zelf al ingebreke en ben je wel erg laag als je dit afschuift op een leverancier van een bepaald product.
Op bepaalde antwoorden kan ik kort en krachtig zijn:
Een zakelijk verbinding is voor ons niet rendabel. Mijn vriendin heeft een nagelstudio en maakt gebruik van een betaalautomaat. Dat de consument ook bepaalde verplichtingen heeft is correct. Alleen... een consument hoeft er geen weet van te hebben dat bepaalde apparaten die een 'schone' PSTN-lijn vereisen niet meer werken op een digitaal/analoge lijn. Denk hierbij speciaal aan alarminstallaties voor ouderen. Maar ook een aanbieder van internet mag er niet zomaar vanuit gaan dat een consument wil dat zijn telefoonabonnement wordt overgenomen.

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Koppelverkoop?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Goedenavond bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief