obey-robots.txt
17 December 2017, 03:31
Navigatie
Onderwerp bekijken
Alle vragen m.b.t. de instellingen van de Hardware kun je hier stellen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Is loopback mogelijk met Copperjet 1616-2P?

Hopper
Weet iemand hoe je een loopback kunt instellen in de Copperjet 1616-2P zodat mijn public internet address ook naar intern wordt doorgezet en te gebruiken is?

Als ik een public link gebruik krijg ik de webpage van de copperjet te zien, i.p.v. dat de portforwarding wordt gebruikt naar mijn webserver.

Richard
Ik heb geen kaas gegeten van loopbacks, maar als ik mijn configuratie van de modem open zie ik o.a het volgende:

Routing Table
Destination Netmask Gateway Interface
78.40.x.x 255.255.255.255 0.0.0.0 ppp-0
172.19.0.0 255.255.0.0 0.0.0.0 ethernet-0
127.0.0.0 255.0.0.0 0.0.0.0 loopback
0.0.0.0 0.0.0.0 78.40.x.x ppp-0

onder interface staat wel degelijk een loopback.
is dit wat je bedoeld?

Black Tiger
Hij bedoeld NAT-Loopback, dus als je zelf thuis een server hebt draaien met bijv. de domeinnaam ikke.nl en je typt in je browser www.ikke.nl dat je dan ook gewoon op je eigen server terecht komt, in plaats van dat je je interne ip moet gebruiken om deze te bereiken, danwel je hosts file moet aanpassen om hem via de domeinnaam te bereiken.

Of dat te maken heeft met deze local loopback die in de routing tabel staat durf ik niet te zeggen.

Greetings, Black Tiger

rrozema
Nee, die heeft er niet mee te maken. 127.0.0.1 is per definitie altijd je eigen machine. In dit geval is dat dus de copperjet zelf.

NAT-loopback kun je alleen krijgen door de firewall en de routering tabel goed te implementeren. Lang niet alle router bouwers zien de noodzaak hier van, terwijl het toch verschrikkelijk onhandig is als het er niet op zit.

Richard
Naar mijn mening zou het zo moeten lukken:

Modem configuratie --> Security --> Advanced NAT configuration --> Add Reserved Mapping

external IP: 0.0.0.0
type: (kies hier je type dataverkeer)
Internal IP: (kies hier het IP adres van je lokale server)
external start-end: (geef hier je range op, bijv start: 80 end: 80)
internal start-end: (geef hier je range op, bijv start: 8080 end: 8080)

Ga naar Save config --> Save
Restart de router
Gewijzigd door Richard op 26 september 2007, 13:10

Hopper
Thanks Richard maar ik heb het niet voldoende uitegelegd.

Jouw voorstel had ik inderdaad al geconfigureerd om de server te kunnen bereiken vanaf buiten. Dus http://www.mijndomein.nl/mypage/ wordt naar de interne webserver doorgezet.

Het punt is dat ik vanuit het interne netwerk de externe (public) domein-naam wil gebruiken om bij de interne server te komen.

Dus http://www.mijndomein.nl/mypage/ vanuit het interne netwerk komt nu op de modem uit en niet bij de server. Vanuit extern werkt dat wel. Mijn overleden oude Copperjet had deze loopback functionaliteit wel.

(ben niet zo'n guru met modems)

MacGyver
Ik bump deze thread omdat ik ook hard op zoek ben naar loopback functionaliteit.

Is dat overigens niet handmatig in een routing tabel in te stellen? Is er een netwerkexpert in de zaal?

[UPDATE]
Mailtje van Allied Data tech support:

Hallo Pol,

NAT loopback is ons uiteraard bekend. Helaas ondersteund de CopperJet 1616-2P geen NAT loopback. Dit is een low cost product wat meestal geschonken wordt door de ISP. M.a.w. niet alle mogelijkheden voor professioneel gebruik zijn geïmplementeerd om de kostprijs laag te houden gezien de concurrentie moordend is wil een ISP dus een zo goedkoop mogelijk product om zo een aantrekkelijk (betaalbaar) abonnement aan te kunnen bieden. V.w.b.t. firmware updates raden wij u aan onze Website dan wel FTP regelmatig te bezoeken. De ISP's houden bij wie hun klanten zijn en leveren dan ook 90% van onze modems uit. Wij houden dus niet bij wie er een modem van ons heeft.

Met Vriendelijke Groet,
Allied Data Technologies Support Team

Ik vind het zonde dat NAT loopback als professioneel wordt gezien, terwijl het in mijn ogen tot basisfunctionaliteit behoort. Jammer, maar vooralsnog niks aan te doen.
Tenzij iemand zin heeft de firmware te hacken en het zelf in te bouwen?
[/UPDATE]
Gewijzigd door MacGyver op 11 oktober 2007, 09:35

MacGyver
Sorry dat ik dit topic weer bump, maar de nieuwe informatie is dusdanig relevant dat ik wil voorkomen dat dit verloren gaat omdat het topic niet wordt geupdate.

NAT Loopback is dan misschien niet mogelijk, maar NAT loopback is eigenlijk ook maar een amateursoplossing. Bedrijven gebruiken split DNS om dit soort functionaliteit te implementeren, dit voorkomt het extra netwerkverkeer dat een loopback veroorzaakt. En laat de copperjet die mogelijkheid nu net WEL bieden Smile

[UPDATE]
Te vroeg gejuicht. Onderstaande verbindt de volledige domeinnaam aan je interne lan. Hij forward unresolvable requests niet naar de externe DNS-servers. Als je dus subdomeinen hebt die buiten jouw interne lan werken ZIJN DIE VANUIT JE INTERNE LAN NIET MEER BEREIKBAAR. Ik heb dat opgelost door de interne domeinnaam het voorvoegsel "local" te geven, maar dat werkt natuurlijk niet voor iedereen. Blijkbaar is het neerzetten van een DNS server op het interne netwerk nog steeds de enige juiste oplossing die hier mogelijk is.
[/UPDATE]

NOTE: Voor het volgende heb je waarschijnlijk admin rights nodig. Ik heb 't in ieder geval met admin rights gedaan.

NOTE: De instellingen hieronder gaan uit van een netwerk met netwerknummer 172.19.3.0 en een netmask van 255.255.255.0
Dit is NIET het standaard netwerknummer / mask. Daarnaast heb ik een custom DHCP range van 172.19.3.100-172.19.3.150 ingesteld. Pas onderstaande configuratie aan zodat hij op jouw netwerk van toepassing is.

Dit vergt enige configuratie, so bear with me:

Allereerst zorg je dat de server die je wilt bereiken intern een statisch ip heeft. Lijkt me een vereiste, altijd, maar in dit geval wil je dat dit statische ip DOOR DE DHCP wordt uitgegeven. Hoe?

Stap 0:
Dit gaat alleen werken als de interne client PC's de copperjet als DNS server gebruiken. Kan dit niet? Hou dan maar meteen op. IP-instellingen op de clients ga ik hier niet uitvoerig uitleggen, als er vragen zijn post die dan in een reactie, dan kijk ik er wel naar.

Stap 1:
Ga onder "Configuration" naar "DHCP server". Ga bij het DHCP Subnet de "advanced options" in. Haal het vinkje weg bij "Use a default range" onder "IP addresses to be available on this subnet". Stel een range in die slechts een deel van het subnet inneemt, 50 adressen of zo. In dit geval 172.19.3.100 tot 172.19.3.150. Klik op OK.

Stap 2:
Ga in hetzelfde scherm ("DHCP server"Wink naar "Existing DHCP fixed IP/MAC mappings", en klik op "Create new fixed host". Voer het gewenste interne ip-adres in van de server die je wilt bereiken, het MAC-adres van de server's netwerkkaart, en de lease time, als je die wilt aanpassen. HET IP-ADRES MOET BUITEN DE RANGE LIGGEN DIE JE NET HEBT INGESTELD! In dit geval gebruiken we 172.19.3.5.

Stap 3:
Stel op de server in dat hij z'n ip-gegevens van de DHCP server moet krijgen, en refresh het ip. Als het goed is krijgt hij nu 172.19.3.5.

Stap 4:
Pas de portforwardings in de copperjet aan zodat ze wijzen naar het server-ip. SAVE CONFIG.

Stap 5:
Ga onder "Configuration" naar "DNS Relay". Klik bovenaan op "DNS relay LAN database". Stel de "local domain name" in op de externe domeinnaam (bijvoorbeeld example.com) en klik op apply.

Stap 6:
Klik op "Create/View LAN database entry for IPv4 hosts...". Als de webserver al in de lijst staat met zijn hostname hoef je alleen nog Aliases aan te maken, ga door met stap 8.

Stap 7:
Als de webserver niet al in de lijst staat zul je hem zelf moeten toevoegen. Voer daarvoor in de onderste invulvelden de gewenste hostname (webserver of iets dergelijks) in en het interne ip-adres, dus 172.19.3.5. Klik op apply.

Stap 8:
De webserver is nu toegevoegd aan het lijstje, nu gaan we een alias aanmaken. Klik op "Extra host names and IP addresses...". In het scherm dat volgt moet je de name alias invullen. Stel, je benadert de webserver normaal met www.example.com. Dan vul je als name alias www in en klikt op apply.
Herhaal deze stap voor elk subdomein dat door die server gehost wordt.

Herhaal de hele guide voor elke server die je in het netwerk hebt staan.
Servers met die domeinnaam die buiten het netwerk gehost worden hoef je uiteraard niet toe te voegen. Houd er echter rekening mee dat het NIET mogelijk is om INTERN een subdomein / hostnaam te gebruiken die ook al EXTERN op hetzelfde domein gehost word. Je zou dan vanuit het interne netwerk alleen nog maar op de interne server uitkomen, niet op de externe.

Vergeet niet je configuratie te saven.

(Ik heb dit op het moment van schrijven nog NIET uitvoerig getest, dus het kan zijn dat ik het gewoon fout heb. Ik hoor graag hoe de ervaringen met deze setup zijn.)
Gewijzigd door MacGyver op 11 oktober 2007, 13:07

vincentdv
Dit heb ik geprobeerd en daarop liep de copperjet dusdanig vast dat ik hem met de officiële copperjet tool heb moeten resetten (was wel ff spannend) Smile

MacGyver
Vreemd, op zich had ik nergens last van, buiten het feit dat het mijn externe domeinverwijzingen niet meer werkten... Mag ik vragen bij welke stap het mis ging?

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Is loopback mogelijk met Copperjet 1616-2P?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Instellingen Copperjet Helpdesk 3 09 augustus 2013, 20:07
Copperjet 1616-2P en Sitecom WL-312 Eigen netwerk 1 09 augustus 2013, 10:47
Geen verbinding te krijgen met copperjet Hardware instellingen 10 04 maart 2013, 16:11
Copperjet 1616-2p - linksys WRT160Nv2 Eigen netwerk 5 02 maart 2013, 15:04
Hoe log ik in op mijn Copperjet 1616? ADMIN WACHTWOORD Frequently Asked Questions 5 20 november 2012, 11:35
Goedenacht bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief