obey-robots.txt
21 Juli 2017, 12:32
Navigatie
Onderwerp bekijken
Hier kun je zaken kwijt over de telefonie van Alice. Bijvoorbeeld een eigen thuiscentrale, een alarmcentrale.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

VOIP naast VODSL?

Gman
Het is mij bekend dat Alice gebruik maakt van VODSL, nummerherkenning is blijkbaar vaak niet goed werkende en dat is al jaren zo over het BBned-netwerk, welke provider je ook hebt, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
Vraag mbt VODSL: Wordt de geluidskwaliteit nog steeds nadelig beïnvloed ? Echo ? Ruis ? Blikkerig geluid ?

Hoe zit dat eigenlijk met VOIP ?
Is Alice van plan deze dienst te gaan leveren ?
Zijn er al mensen die VOIP (naast VODSL) suc6vol gebruiken (bv via een betamax-kloon oid) ?
Ben benieuwd naar jullie PRAKTISCHE ERVARINGEN,
mn mbt gebruik van het sip-protocol.
Gewijzigd door Gman op 26 september 2007, 10:28

magus
Doel je hier op VOIP als dedicated aansluiting op de copperjet of een sip verbinding met een trixbox oid op je eigen netwerk thuis?
vipersig

Hoppy
Gman schreef:
Het is mij bekend dat Alice gebruik maakt van VODSL, nummerherkenning is blijkbaar vaak niet goed werkende en dat is al jaren zo over het BBned-netwerk, welke provider je ook hebt, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
Vraag mbt VODSL: Wordt de geluidskwaliteit nog steeds nadelig beïnvloed ? Echo ? Ruis ? Blikkerig geluid ?

Hoe zit dat eigenlijk met VOIP ?
Is Alice van plan deze dienst te gaan leveren ?
Zijn er al mensen die VOIP (naast VODSL) suc6vol gebruiken (bv via een betamax-kloon oid) ?
Ben benieuwd naar jullie PRAKTISCHE ERVARINGEN,
mn mbt gebruik van het sip-protocol.

Zowel VoIP als VoDSL gebruiken bij Alice zal niet gaan werken. Dat komt omdat het modem op VoDSL ingesteld is en daarom geen VoIP doet.
Het modem KAN wel VoIP aan maar dan zul je andere firmware moeten laden. Dat heeft dan weer gevolgen voor de instellingen want je zult de juiste instellingen van het modem dan wel moeten weten.

De vraag is ook waarom je VoIP zou willen. Je kunt nu immers gratis bellen naar vaste nummers in NL. Goedkoper kan haast niet ...
Het kan anders zijn als je veel naar het buitenland belt en om die reden van VoIP gebruik wilt maken.
In principe kan het dus, mits je het modem zelf kunt configureren.
Misschien kan dit met het tooltje die Richard aangepast heeft, maar dit kan ik nog niet bevestigen.
(ik ben nog niet aangesloten helaas....)

Richard
Helaas, de hardware ondersteunt geen combinatie van VoDSL en VOIP...

Gman
Nee ik bedoelde ook niet perse met de hardware geleverd door Alice.
Hoewel er natuurlijk wel de mogelijkheid is een 1616 na firmware-upgrade als VOIP-modem te gebruiken (ipv VODSL)
Momenteel heb ik een Copperjet 816, een sweex wireless router en een Zyxel P2002 ATA.
De Copperjet kan ADSL+VODSL afhandelen en de Zyxel het VOIP-verkeer via een of enkele sip-verbindingen.

Dus wat betreft vind ik beide opties (via 1616 of via aparte ATA) interessant en zou ik graag meer willen weten over opgedane ervaringen mbt Alice...
Gewijzigd door Gman op 26 september 2007, 23:43

Black Tiger
Helaas, de hardware ondersteunt geen combinatie van VoDSL en VOIP...

Nu zou ik het even opnieuw moeten nakijken, maar ik dacht dat er nog een ander (duurder) model Copperjet was, waarbij wel de combinatie van VoDSL en Voip aanwezig was. Misschien de 1624-2P. Kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb en de combinatie niet mogelijk is en altijd middels firmware bepaald wordt.
Wellicht dat een van jullie dat weet?

Greetings, Black Tiger

Gman
Da's een idee...
Wat ik zo snel over de 1624 en 1626 vinden kan wordt niet duidelijk of VODSL en VOIP tegelijkertijd langselkaar zouden kunnen functioneren...

http://gathering....9#23752079
http://www.allied...brandid=14
http://www.allied...brandid=14

Allied Data zelf zegt dit bij de firmware:
ADSL2+ Routers with VoATM
CopperJet 816-2P
CopperJet 1614-1B
CopperJet 1624-2B

ADSL2+ Routers with VoATM or VoIP
CopperJet 1616-2P
CopperJet 1626-4P
Gewijzigd door Gman op 27 september 2007, 01:49

Black Tiger
Voor zover ik het uit de documentatie begrijp die je hier plaatst is het VoAtm or voip, dus een van beiden bij de 1616 en 1626. En bij de modellen onder het eerste kopje alleen VoDSL.

Echter zal bijv. iets als Skype toch gewoon werken, da's toch ook Voip of niet? Maar misschien is het niet mogelijk dat hardwarematig te combineren in een modem.
Ik lees wel iets over Metaswitch, maar dat is misschien iets anders dan een modem, het is al laat en ik vond er verder niet zo vlug specificaties over.
Gewijzigd door Black Tiger op 27 september 2007, 02:00
Greetings, Black Tiger

Gman
Black Tiger schreef:
Voor zover ik het uit de documentatie begrijp die je hier plaatst is het VoAtm or voip, dus een van beiden bij de 1616 en 1626. En bij de modellen onder het eerste kopje alleen VoDSL.

Echter zal bijv. iets als Skype toch gewoon werken, da's toch ook Voip of niet? Maar misschien is het niet mogelijk dat hardwarematig te combineren in een modem.
Ik lees wel iets over Metaswitch, maar dat is misschien iets anders dan een modem, het is al laat en ik vond er verder niet zo vlug specificaties over.

Ja op zich wel, maar skype en msn gebruik ik niet (meer) voor bellen naar het vaste net.
Daar gebruik ik een betamax-kloon voor (voipbuster, smsdiscount, poivy, etc), is veel goedkoper.
Bovendien zijn er niet veel mogelijkheden mbt skype-msn telefonie zonder dat je je pc aanstaat. Ze zijn er wel maar de opties om dat te doen zijn prijzig en niet uitwisselbaar. Dus ben je voor skype/msn veelal aangewezen op softwarematige toepassingen.

Door het gebruik van een ATA kun je een sip-server en login-data ingeven mbt het voip/sip-account. Dat is veel flexibeler (ook ivm switch van evt voip-provider) en je pc hoeft er niet voor aan te staan. Verder kun je gewoon je eigen analoge (dect) telefoonset erop aansluiten en Alice VODSL blijft ook gewoon werken (zeker als je een pass-through hebt op je ATA is dat handig)...
Momenteel betaal ik voor 3 maanden bellen/smsen 10 euro(11,90 inc btw) en ik krijg 300 gratis belminuten per week, dus tel uit je winst. ;)

In dit verband is de overstap naar Alice voor mij zo interessant omdat ik dan af ben van het gedoe mbt switchen van betamax-kloon om de 3 maanden (die prijzen variëren enorm per periode dus het loont om dat in de gaten te houden). Bij alice zitten de telefoniekosten naar het vast net voor een luttel bedrag inbegrepen, zeker als je kijkt naar de prijzen van andere ISP's...

Vergelijking ADSL+telefonie:

Download broncode  Code

Huidig Fiberworld abbo:                       
snelheid: 2/1 mbit                                                                   
inclusief voip-nummer exclusief bel kosten               
na 1 jaar per maand opzegbaar
Opzeggingskosten bij verlaten BBNED-netwerk = 77 euro
abbo kosten: 23,90
Voip-Sip-kosten: 4 euro
Belkosten (gemiddeld): 6 euro

Alice:
snelheid: 20/1 mbit
inclusief VODSL-nummer, inclusief belkosten
per maand opzegbaar
Geen opzeggingskosten bij verlaten BBNED-netwerk
abbo kosten: 29,90
Voip-Sip-kosten: nvt
Belkosten: 0 (?)

Vaste net doe ik via Voip (straks VODSL)
Mobiel belverkeer doe ik via mijn gsm abbo.

Simpel rekensommetje toch ?
Gewijzigd door Gman op 29 september 2007, 15:46

Black Tiger
Opzeggingskosten bij verlaten BBNED-netwerk = 77 euro

Sjees man ik blijf dat toch duur vinden hoor, bij Tweakdsl was het toendertijd (2 jaar terug zoiets) nog 75 euro maar als je er 1 of 2 jaar abo was, dan was het kostenloos.

V.w.b. de combinatie Voip en VoSL valt me nog iets te binnen, betekent wel een extra kastje of misschien bedoel je dat ook wel met "een ATA" dat weet ik niet.Wink
Tegenwoordig blijken er steeds meer mensen zo'n Linksys SPA3102 aan te schaffen.
Lachen zo'n ding voor 5 tientjes en je kunt er voip en je gewone telefonie mee doen. Kan ook nog als router fungeren.
Misschien is dat iets?
Greetings, Black Tiger

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'VOIP naast VODSL?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
probleem met (VoDSL ) Algemeen 2 11 april 2012, 18:30
Pilmo cq voorheen Pilmo en voip modem. Eigen netwerk 2 04 februari 2011, 17:22
Ander modem met VoATM VoDSL mogelijkheid Alice met eigen modem 11 04 november 2010, 12:23
voip? Eigen telefoon netwerk 12 02 december 2009, 17:15
VOIP settings Alice Algemeen 3 25 september 2009, 16:43
Goedemiddag bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief