obey-robots.txt
19 Oktober 2018, 20:45
Navigatie
Onderwerp bekijken
Algemeen, maar niet gemeen.
 Onderwerp afdrukken

traffic-shaping, QoS, of...?

Colin
Daag allemaal,

Zoals al eerder vermeld, sinds woensdag j.l. heb ik veel last van timeouts bij het oproepen van sites. Surfen ging opeens héél stroef.

Vanmiddag gebeld met Alice support. Diegene waarmee ik spraak zei dat het mogelijk te maken heeft met het gebruik van bepaalde programma's die veel verkeer genereren, ie, p2p. Dus ik stop azureus, die heeft zich ingesteld (via Autospeed) op een upload snelheid van ~70 Kbs.

Ja hoor, surfen gaat ook opeens weer normaal, lekker snel dus.

Weer azureus opgestart, een lager snelheid ingesteld, weer traag surfen, weer lager... new dhcp lease aangevraagd, weer getest...

Enfin, zodra ik meer dan zegmaar 15 of 20 Kbs upload snelheid naar bittorrent verkeer toewijzen gaat surfen direct achteruit.

Ik heb Firefox (v2.0.0.10), Konquerer en Opera getest, allemaal zonder proxy instelling]. dus direct toegang tot de internet.

Uiteraard denk ik meteen dat Alice enige soort akelig traffic-shaping software losgelaten heeft, maar het gek is dat die blijkbaar geen invloed heeft op de p2p verkeer zelf, alleen, in z'n aanwezigheid, surfen. Dus ik kan rustig de volle lading toewijden aan azureus (~90kbs) zonder merkbaar last, zelfs streaming audio heeft er geen probleem mee, maar zodra ik wil surfen...

Voor alle duidelijkheid: ik weet heus wel dat je niet 100% van je upload snelheid moet gebruiken, wel zoiets van 80% om bandbreed open te houden voor de tcp ACK pakketjes. Verder heb ik hier een eigen router staan achter de Copperjet, een ~4 jaar oud Pentium 4 die FreeBSD draait. Het is altijd mogelijk dat ik iets verkeerd ingesteld heb i.v.m firewall of ip masquerading, maar de boel werkt meer dan een maand echter uitstekend, tot woensdag j.l.

Ideeën, suggesties... heel graag.

Fijne feestdagen...
Gewijzigd door Colin op 25 december 2007, 03:04

wise guy
Colin schreef:
Daag allemaal,

Zoals al eerder vermeld heb, sinds woensdag j.l. heb ik veel last van timeouts bij het oproepen van sites. Surfen ging opeens héél stroef.
................ knip knip knipper de knip ..............................

Ideeën, suggesties... heel graag.

Fijne feestdagen...

Weet dat heel veel modems problemen hebben zodra de 256 connecties te boven gaan zelf gebruik ik altijd µTorrent en hier kan je dat instellen

Yes
Ik heb sinds een tijdje ook een niet helemaal stabiele TCP/IP verbinding meer (ADSL en telefonie op zich geen probleem).
Wat me opvalt bij een tracreoute naar diverse hosts is de melding Icmp checksum is wrong

Een stukje van een tracroute naar b.v. microsoft.com:

[root@.....srv tmp]# traceroute microsoft.com
traceroute: Warning: microsoft.com has multiple addresses; using 207.46.232.182
traceroute to microsoft.com (207.46.232.182), 30 hops max, 38 byte packets
1 .....wall (192.168.1.1) 1.988 ms 2.143 ms 1.792 ms

...... (knip)

9 ge-0-3-0-54.ash-64cb-1a.ntwk.msn.net (207.46.41.41) 181.152 ms 135.283 ms 172.214 ms
Icmp checksum is wrong
10 ge-7-0-0-0.ash-64cb-1b.ntwk.msn.net (207.46.41.46) 160.942 msIcmp checksum is wrong
226.771 msmp checksum is wrong
137.318 ms
Icmp checksum is wrong
11 ge-7-1-0-0.blu-64c-1b.ntwk.msn.net (207.46.33.10) 266.971 msIcmp checksum is wrong
162.121 msIcmp checksum is wrong
150.282 ms
Icmp checksum is wrong
12 ge-7-1-0-0.wst-64cb-1b.ntwk.msn.net (207.46.34.177) 209.713 msIcmp checksum is wrong
347.874 msIcmp checksum is wrong
177.567 ms
13 ge-6-1-0-0.tuk-64cb-1b.ntwk.msn.net (207.46.35.33) 178.074 ms 230.667 ms 276.629 ms
14 ten2-3.tuk-76c-1a.ntwk.msn.net (207.46.35.73) 311.838 ms 305.163 ms 319.971 ms
15 po17.tuk-65ns-mcs-1b.ntwk.msn.net (207.46.35.146) 311.996 ms 337.208 ms 314.325 ms
16 * * *
17 * * *

...... (knip)

30 * * *

Heeft er vast niets mee te maken, maar ik moet tegenwoordig vaak een aantal keer op refresh drukken in de browser op bepaalde sites om iets op het scherm te krijgen. Het verschijnsel doet zich voor op alle client pc's in mijn lokaal netwerk (Vista + XP).
De melding zie ik overigens bij traceroutes naar verscheidene sites.

Ik heb de caches van mijn proxyserver en clients reeds gewist, alternatieve dns servers gebruikt echter zonder verbetering.
Iemand enige aanvullende info betreffend deze melding?

Misschien inderdaad het gevolg van een of andere bandwidth limiter/ traffic shaper?
Gewijzigd door Yes op 24 december 2007, 22:39

-------------------------------------------------------
The answer is Yes! The question is the question?

Colin
@wiseguy: ik heb even gekeken met netstat, en zover dat ik kan zien sta er niet gigantische veel open connecties. Ik weet niet of de Copperjet kent zondanig beperkingen, maar om zeker te zijn heb ik die alsnog in ZIPB modus gezet. Hij is nu gewoon een modem, geen router meer, dus in principe geen last van NAT beperkingen. Na een reset, loopt alles weer prima, ook met p2p verkeer aanwezig.

@yes: heb je al ZIPB modus geprobeerd?

wise guy
Colin schreef:
@wiseguy: ik heb even gekeken met netstat, en zover dat ik kan zien sta er niet gigantische veel open connecties.

Ik neem aan dat je netstat -an hebt gebruikt?
Toch vreemd dat je niet gigantisch veel actieve verbindingen open had staan en toch na een reset alles normaal was.
Vermoedelijk is er toch iets blijven hangen in het modem wat ie na een restet kwijt was, kan 123 niets anders bedenken, maar misschien snuffelt hier op het forum een kenner rond Cool

Yes
Colin schreef:

@yes: heb je al ZIPB modus geprobeerd?

Ik heb de ZIPB topics al een tijdje niet meer gevolgd. Mijn laatste beeld was dat het niet goed lukte om het modem in die modus te krijgen.
Maar ik heb inmiddes het volgende gedaan:

- ZIPB aangezet
- ZIPB gekoppeld aan het adres van mijn linux firewall
- DHCP server op modem weer aangezet
- Alle reserved port mappings (bij Security) verwijderd
- Netwerk op linux machine gestopt en gestart

Ik krijg op de linux doos nu inderdaad het externe ip adres toegewezen en nog belangrijker: ik kan een aantal sites die ik niet tot nu toe niet of nauwelijks kon bereiken nu meestal wel openen. Het gaat af en toe nog fout, maar dat zou wel eens aan een verouderde dns cache van mijn server kunnen liggen.

@Colin:
bedankt voor deze fantastische tip! Grin

-------------------------------------------------------
The answer is Yes! The question is the question?

Colin
@wise guy: Ik neem aan dat je netstat -an hebt gebruikt?

Ahhhh, ik had netstat -nt gebruikt. Als ik netstat -an | wc -l doe, zie ik, nu bijvoorbeeld, meer dan 1000 open connecties, wat zal vrij normaal voor mij zijn, met o.a. divers p2p verkeer actief.

Gister heb ik e.e.a. over routers en ZIPB op het net gelezen, en wat je boven schreef, over beperkingen in het aantal connecties (256, 512), en problemen ermee, komt tamelijk vaak voor, vooral met goedkoop modem-routers, met weinig geheugen en een klein processor. En juist met NAT. Als je ZIPB op de Coperjet gebruikt, dan schakel je NAT uit, en hopelijk zijn die beperkingen weg. Zoals iemand (over een andere ADSL modem) schreef:

For many, the main advantage of zipb mode is that you get to bypass the Voyager's NAT, and therefore bypass its limit of 511/512 simultaneous connexions which is too small for certain applications. (1)

Ik weet niet van voor processor en geheugen de Copperjet heeft, maar van wat ik heb gezien na een week uptime met >1000 connecties, raakt-ie overstuur. Wink Maar dit zal, hoop ik, voortaan niet meer gebeuren met ZIPB ingesteld.

@yes: ik ben erg blij te horen dat het je helpt! Dat web pagina op de CJT is niet zo duidelijk; eerste paar keer dat ik ZIPB heb geprobeerd in te stellen is het me niet gelukt.
Gewijzigd door Colin op 26 december 2007, 17:31

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'traffic-shaping, QoS, of...?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Goedenavond bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief