obey-robots.txt
24 Juli 2014, 14:24
Navigatie
Onderwerp bekijken
WiFi, draadloos internetten
 Onderwerp afdrukken

Vergroot je WiFi bereik; the Poor-Man's way!

Maseo
Ik zal mij zelf eerst even voorstellen aan menig Alice forummer hier.

Ik ben Maseo, als je m'n echte naam wilt weten moet je er maar naar vragen, een 19 jarige electro/sloop-maar-alles hobbiest Wink

Zelf ben ik een WiFI gebruiker die op een zolder kamer zit met de WiFi router in de huiskamer, wat nou niet echt 's werelds ideaalste oplossing is qua verbinding/kwaliteit straight-out-of-the-box.

-. Inleiding
1. Poor man's WiFi ?[/b]
2. Hoe dat nou in zijn werking gaat met de consumenten producten ?
3. Hoe kunnen we dit verbeteren ?
4.How to's:
-4.1 Poor man's WiFi: Cantenna I (Gain 8-15~ dBi)
-4.2 Poor man's WiFi: USB-Cantenna (Gain 2-8~ dBi)
-4.3 Poor man's WiFi: Straler I (Gain 10-20~ dBi)

1. Poor man's WiFi ?

Zoals de naam als zegt is het "Arme man's zijn WiFi". Met andere woorden hele goedkope (of iets duurdere maar relatief goedkoper tot consumenten producten) WiFi "producten" om je signaal te versterken of te "verplaatsen".

Zoals iedereen zo'n beetje algemeen wel weet onderhand is WiFi een dataoverdracht techniek welke via een hoge radiofrequentie werkt.
Voor de spec-neuten hier, in het frequentiebereik van 2.4Ghz.

Wat iedereen ook wel algemeen weet is dat deze signalen verzonden en ontvangen moeten worden. Hoe beter opelkaar "afgestemd" hoe beter je bereik/kwaliteit. Als ik vertel over de "oude" radio waar we met de antenne zaten te priegelen om een goed signaal te krijgen omdat het zo ruist, moet menig persoon hier wel een lampje gaan branden over het princiepe.

WiFi is dus, als je het net gelezen had of het al wist, een draadloos radio signaal. Het verstuurt en ontvangt dus data via de ether.

2.
Hoe dat nou in zijn werking gaat met de consumenten producten ?

Omnidirectionele antennes:

Een omni (van het engelse omnidirectional antenna - rondstralende antenne) bundelt het signaal alleen in het verticale vlak, als een navigatielicht in de scheepvaart. Hierdoor vermindert het signaal boven en onder de omni, maar wordt het signaal naast de omni juist sterker, waardoor het van een grotere afstand waarneembaar is. Karakteristiek is, dat het signaal 360° rondom de antenne uitgestraald wordt. De standaard antenne van een Access Point is ook een omni. Deze heeft een versterking van circa 2,14dBi. Het stralingspatroon van een dergelijk antenne lijkt op een appel, met de antenne in het midden. De antenne straalt bijna alle richtingen even sterk, met uitzondering van recht boven en recht onder de antenne, waar deze een minimum signaalsterkte geeft.

DIPOOL
Stralingspatroon van een dipool, de standaard antenne van de meeste apparatuur (2,14dBi Omni).
De –3dB openingshoek is ongeveer 80°; 40° boven en onder de horizon.

In het stralingsdiagram is links het horizontale stralingspatroon. Hierbij kijk je van boven op de antenne en zie je dat de antenne 360° in het rond straalt. Rechts is (de helft van het) het verticale stralingsdiagram te zien. Recht boven (en onder) de dipool is het signaal minimaal. Op gelijke hoogte als de dipool is het signaal het sterkst. De buitenrand van de grafiek is weer 0dB ten opzichte van Ga (2,14dBi). Dit is de maximum versterking van de dipool. De verticale –3dB openingshoek is ongeveer 80° (40° boven en onder de horizon)

Hoe groter de versterking van een omni, hoe breder en dieper het minimum boven en onder de antenne. Maar de signaalsterkte naast de antenne wordt steeds sterker. Het stralingspatroon krijgt steeds meer weg van een pannenkoek. Op een punt ín de pannenkoek is het AP goed te ontvangen, maar daarbuiten niet meer.

(bron: www.pe2er.nl)

3. Hoe kunnen we dit verbeteren ?

Dit kan je doen door het te richten (heen en weer lopen, kijken wat het beste is voor jouw verbinding) met de standaard antennes, een speciale antenne kopen die point-to-point is (dus niet in de rondte straalt maar gericht), óf de goedkoper manier: je antenne "aanpassen"

Het laatste is vaak het goedkoopste, voor nog geen €5 kan je je WiFi signaal versterken door deze te richten met huis-tuin én keuken apparatuur, en voor onder de €10 kan je zelf een antenne maken wat staat voor een plezier middagje klussen.

Er zijn verscheidene manieren hoe je je WiFi signaal op een goedkope manier kan versterken. Dit kan je doen met een leeg blikje die je bewerkt, een oude zeef (wel bol vormig), een oude fantilator kap, etc etc.
Het princiepe achter het versterking ligt zich in het feit dat de signaal gebundeld kan worden. Vaak is er dan een metalen ondergrond nodig om deze signalen te kunnen verkaatsen.
Vanaf dit moment zijn er meerdere mogelijkheden tot het versterken van je signaal door keuze te maken uit bepaalde antenne-versterkers die je zelf kan maken.

Wat eerst heel belangrijk is om te checken vóór dat je aan het werk gaat, is even controleren wat voor soort stekker er op jouw PCI/USB/Modem/Router zit.

Hier zijn 2 handige plaatjes om te herkennen wat wat is.
sma-tnc-n
Deze aansluitingen vind je vaak op PCI-kaarten, access points, routers, boosters, etc.

PCMCIA%20connectors
Deze aansluitingen zijn voornamelijk PCMCIA

4. How to's:

Benodigheden algemeen:
1-2 Meter RG58 Antenne Kabel (hoe korter, hoe minder het verlies)
Massief koperdraad, doorsnee 2-3mm
RP-SMA/TNC of N Connector (afhankelijk van jouw verbinding)
Soldeer station (25-50W)
Soldeer tin
Div. Tangen
Vrijetijd.

4.1 How to: Poor man's WiFi: Cantenna I (Gain 8-15~ dBi)
Benodigheden:
- 1-2 Meter RG58 (50 Ohm) Antenne Kabel
- Een lege blik met formaat naar keuze.
- Jouw type connector inbouw stekker
- Massief koperdraad, doorsnee 2-3mm lengte afhankelijk.
- De volgende Calculator: http://kioan.users.uth.gr/wireless/cantenna/

Stap 1:
Maak je blik grondig schoon en bereid deze alvast voor voor het knippen/zagen/boren.

Stap 2:
Open de calculator, en voer daarin de diameter van je blik.
In mijn voorbeeld neem ik 90mm en als kanaal 11
(check je Router/Netwerk kaart voor welk kanaal jij gebruikt).

cantenna-1

Zoals je kan zien moet mijn N-Connector dan met het hart 5 cm vanaf de achterkant van het blik zitten.
Met meten gaat de meeste tijd versleten, dus neem er de tijd voor.

Boor na het meten dan de bevestigingsgaten en gat voor de connector zelf en zet je het blik aan de kant.

Stap 3:
Zoals je ook kan zien moet mijn "antenne" 3,05cm zijn. Knip je massieve koper draad op 3 of 3.1 cm, of als je héél secuur bent precies 3.05 Cool. Soldeer deze dan vast aan je inbouw connector.
antenna

Stap 4:
Monteer je connector aan het blikvast met de "antenne" naar binnen.

Stap 5:
Maak een Antenne verleng kabel, met de door jou benodigde connectoren en verbind het geheel aan elkaar.

klaar!

4.2 How to: Poor man's WiFi: USB-Cantenna (Gain 2-8~ dBi)
- Een lege blik met formaat naar keuze.
- USB verlengkabel
- USB-WiFi ontvanger naar keuze.

Stap 1:
Maak je blik grondig schoon en bereid deze alvast voor voor het knippen/zagen/boren.

Stap 2:
Knip het blik in stroken. zodat je een waaier idee krijgt.

Stap 3:
Maak onderin je blik een gat dat groot genoeg is om jouw USB-verlengstuk er in te monteren. Tape, Lijm, Plak deze vast, wat jij wilt.

Stap 4:
Plug je USB-ontvanger erin, de usb kabel in je pc, en richt je USB-cantenna op je router en je zal zien dat je bereik/sterkte iets beter wordt dan voorheen.

Klaar!

4.3 How to: Poor man's WiFi: Straler I (Gain 10-20~ dBi)
- 1-2 Meter RG58 (50 Ohm) Antenne Kabel
- Jouw type connector
- Massief koperdraad, doorsnee 2-3mm lengte afhankelijk.
- Iets met een metale ondergrond. 100×150 (groter kan ook) (aluminium/koper/ijzer, karton met alu-folie etc..)
- Metalenbuisje met doorsnede van 5mm, 30mm lang.

Stap 1:
Pak alle benodigheden bij elkaar voor het in elkaar zetten van de straler.
stap1
met de klok mee, van boven af beginnend: RG58 Coax, REV-SMA stekker, Alu. Plaat, Krimpkous, en massief Koperdraad.

Stap 2:
Knip de RG58-coax kabel op lengte (in mijn geval had ik 2meter omdat deze antenne voor mijn Router bedoeld was) en pak alvast het rev-sma stekkertje voor de volgende stap.
stap2

Stap 3:
Strip ongeveer 2-3cm RG58-coax kabel en buig de buitenhuls opzij. Knip alvast een stukje krimpkous a 2-3cm en haal het rev-sma stekkertje compleet uit het zakje.
stap3

Stap 4:
Strip ongeveer 2cm van de binnenhuls zodat de kern vrij komt voor de volgende stap.
stap4

Stap 5:
Knip de kern op maat zodat het binnenstukje erop past. Zet het binnenstukje van de rev-sma stekker op de nu bloot gestelde kern en kijk hoever deze nu past in jouw rev-sma stekker. Hier zal je het een en ander even moeten proberen.
stap5a
hier was mijn kern nog te lang, dus moest ik deze inkorten.
stap5b
Hier was hij perfect op maat zodat er niet teveel uitstak.

Stap 6:
Plaats nu de stekker zelf over het binnenstukje zodat de stekker contact kan maken via het binnenstukje.
stap6astap6b
Op de laatste foto zie je het binnenstukje helemaal tot het eind zitten.

Stap 7:
Knip nu de buitenhuls op maat zodat deze tot het randje zit.
stap7

Stap 8:
Schijf nu het geleidings buisje over de kabel en over de buitenhuls heen.
stap8

Stap 9:
Doe vervolgens het krimpkous over de kabel heen en over het geleidingsbusje en verwarm het.
stap9 stap10 stap11

Wat je nu moet hebben is het volgende:
stap12

Stap 10:
Snij/zaag, wat jij prettiger vindt, een stukje (koper)pijp met het liefst een diameter van 5-8mm en schuur deze op tot hij ruw is. Het liefste koper i.v.m solderen. Ik had helaas geen koperpijp meer over van deze diameter en ook geen koperplaat dus solderen wordt dan al lastig.
Gelukkig heb ik speciale aluminium-lijm wat ook geleidt.
stap13 stap14

Stap 11:
Maak nu een mooi gat in jouw (koper/alu)plaat en plaats daarin jouw buisje zodat deze 14-15mm boven de plaat uitsteekt en soldeer deze dan vast. (mocht je ook aluminium hebben, zoek dan ook aluminium lijm of andere creatieve oplossingen).
stap15

Stap 12:
Hier raakte de batterij van mijn camera op, en heb ik helaas geen fotos meer maar het gaat verder als volgt:
Strip nu de andere kant van jouw RG58-coax kabel en doe deze door het buisje heen. Buig nu de buitenhuls om het buisje en soldeer (lijm als je alu buisje heCool deze dan vast hieraan.
RG-58_1 RG-58_2

Stap 13:
We gaan de straler maken van circa 300mm koperdraad. Ik gebruik 2,5m2 installatiedraad. Isolatie eraf en afknippen op exact 244mm. Alle maten van de straler zijn kritisch! Voorzie de draad van een markering op elke 30,5mm.
Vouw de draad vervolgens op de markeringen. Eerst in het midden, zodat er straks exact 122mm draad in elke quad gaat zitten. De eerste vouw moet zo goed mogelijk in het midden van de draad zitten. De locatie van de andere bochten is minder belangrijk. Probeer de hoeken haaks te maken. Dit staat mooier als de antenne straks af is.

Stap 14:
Soldeer de straler op de RG-58 coax en de messing buis (of lijm in mijn alu versie). De twee uiteinden van de straler komen hierbij aan de kern van de coax, het gevouwen middendeel aan de mantel van de coax en eventueel de messing buis. Let erop, dat de straler precies 15 tot 16mm boven de reflector komt. Dit is wederom een kritische afmeting! Denk erom, dat de haartjes van de mantel geen kortsluiting mogen maken met de kant van de straler die met de kern van de coax verbonden is.
RG-58_5

Nu is jouw antenne klaar voor gebruik!
Sluit hem aan en zie dat je bereik veel meer gerichter is, en een verbetering van het signaal zal geven!

[EDIT: 01-02] Vandaag de spullen binnen gekregen en mijn verbinding is geweldig stabiel en snel met volledig bereik!

[EDIT: 02-02] Voor details en plaatjes van de constructie van deze laatste antenne, moet je even wachten tot (over)morgen.
Ik zal dan gelijk fotos erbij plaatsen met hoe en wat, en eigen vergelijking t.o.v de standaard pig-tail antenne(s).

Mochten mensen ook een (eigen) Wifi-gain-set willen, kant en klaar gemaakt door mij of alleen de onderdelen, PM mij dan gerust. Wink
Gewijzigd door Maseo op 03 februari 2008, 16:57

Alice Gebruikers
Alex
Ik hoop dat je ook die Pringles koker antenne beschrijft. Ik heb hem zelf al eens gebouwd met teleurstellende resultaten.
Alex

Alice, CaiWay, Glasvezel, Kabel, KPN, Online, Scarlet, T-Mobile, Tele2, Telfort, UPC, VodaFone, XS4ALL, ZeeLandNet, Ziggo. Laatste berichten overzicht alle Gebruikers Forums.

Maseo
Alex schreef:
Ik hoop dat je ook die Pringles koker antenne beschrijft. Ik heb hem zelf al eens gebouwd met teleurstellende resultaten.

Ik zal aan het einde van deze maand de pringles bus gaan na-maken.
Ik weet ook zeker dat deze jouw bereik c.q verbinding had moeten verbeteren met op zijn minst 2-4dBi.

Ook zal ik mooi tabelletje gaan maken in excel met de prestaties van zo'n beetje alle Poor Man's-Wifi oplossingen om een beter globaal overzicht te verkrijgen over hoeveel ze nou beter presteren en tegen welke kosten.
Gewijzigd door Maseo op 02 februari 2008, 01:29
Vergroot je WiFi bereik; the Poor-Man's way!

http://alice.gebr...ead_id=474

Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoord plaatsen
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Vergroot je WiFi bereik; the Poor-Man's way!', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Alice 5125 en USB Wifi adapter als router/access point? WiFi 9 17 oktober 2010, 12:57
wifi met asus wl550ge router WiFi 3 05 oktober 2010, 17:41
wifi op ds zetten Algemeen 21 17 mei 2009, 01:32
Copperjet met sitecom 300N, wifi traag Eigen netwerk 7 10 februari 2009, 19:06
poor mans wifi Algemeen 3 06 november 2008, 23:11
Goedemiddag bezoeker
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Alex00:14:35
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [102 stemmen]
85% [102 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [8 stemmen]
7% [8 stemmen]

Stemmen: 120
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief