obey-robots.txt
20 Augustus 2017, 05:58
Navigatie
Onderwerp bekijken
Help de helpdesk!
 Onderwerp afdrukken

Kun je je kpn lijn behouden als je Alice neemt?

rrozema
Volgens de helpdesk is dat niet mogelijk. Alice neemt je hele lijn over. Dit heeft wel als voordeel dat de prijs inclusief lijnhuur is.

Een nadeel is dat je als je Alice weer opzegt een migratie proces ingaat waar weer van alles mis kan gaan, waardoor je bijvoorbeeld wekenlang geen internet hebt of zelfs geen telefoon meer. Of je kunt je eigen nummer kwijtraken, of je moet opnieuw aansluitkosten betalen etc...

Een ander belangrijk nadeel is dat je geheel bent overgeleverd aan Alice. Werkt de telefonie niet, dan kun je ook gelijk helemaal niet meer bellen of gebeld worden. Als je je kpn lijn zou kunnen aanhouden dan kun je in zo'n geval in ieder geval nog bellen en gebeld worden via je kpn nummer.

Yes
Gelukkig heeft elk nadeel ook voordelen:

1. Daar Aliesje de ISDN lijn overneemt betaal ik slechts 69,?? euro in vgl. met de 75 euro aan KPN om van ISDN af te komen.

2. Bovendien zit ik daardoor ook niet vast aan een nieuw contract van 12 maanden bij KPN.

3. Ik had helaas mijn huidig ADSL abonnement reeds opgezegd voordat ik Alice tegenkwam, anders had ik ook gegarandeerd zonder onderbreking van internet kunnen overgaan. Bij KPN mocht ik de terugmigratie van ISDN n.l. pas aanvragen nadat de lijn ADSL vrij is. En pas daarna kon ik een nieuw KPN ADSL abonnement aanvragen.
Door de reeds gestarte procedure zit er daardoor officieel zo'n dag of 10 tussen afsluiten huidig ADSL abonnement en nieuw abonnement bij Alice.

4. Bij Alice kan ik zonder afsluitkosten maandelijks opzeggen.

Wat ik echter niet helemaal goed snap is het volgende:
Volgens de helpdesk neemt Alice mijn lijn over en wordt mijn ISDN lijn een 'digitale' lijn. Volgens de medewerker is dat iets anders dan ISDN, maar ook niet hetzelfde als de standaard analoge lijn.
De kans bestaat dus dat bij teruggaan naar KPN een volledig nieuwe aansluiting moet worden geregeld, inclusief de daarbij horende 75 euro aansluitkosten en zeer waarschijnlijke onderbreking van de dienst.

Maar goed, dat laatste is dan weliswaar een nadeel maar dan wel eerder verwijtbaar aan KPN dan aan Alice. Wink

rrozema
Yes schreef:
Wat ik echter niet helemaal goed snap is het volgende:
Volgens de helpdesk neemt Alice mijn lijn over en wordt mijn ISDN lijn een 'digitale' lijn. Volgens de medewerker is dat iets anders dan ISDN, maar ook niet hetzelfde als de standaard analoge lijn.
De kans bestaat dus dat bij teruggaan naar KPN een volledig nieuwe aansluiting moet worden geregeld, inclusief de daarbij horende 75 euro aansluitkosten en zeer waarschijnlijke onderbreking van de dienst.

Maar goed, dat laatste is dan weliswaar een nadeel maar dan wel eerder verwijtbaar aan KPN dan aan Alice. Wink

En daarom wil ik dus niet over op Alice: ze eisen mijn lijn op en als ik er na (een willekeurige periode) weer vanaf wil, krijg ik alsnog allerlei extra kosten. Hoezo eenvoudig en duidelijk? Ik wil zelf de baas zijn over mijn lijn. De adsl provider mag zijn dienst er over leveren, maar het blijft wel mijn lijn...

Yes
Op zich is het te begrijpen dat je het liefst zelf de baas blijft over je eigen lijn. Als het kon had ik het ook gedaan

Toch vind ik dat Alice op zich wel erg duidelijk is m.b.t. de inhoud van het pakket.

Beredeneerd vanuit Alice is er geen enkele reden voor de doorsnee klant om zelf een lijn + KPN abonnement aan te houden, immers het pakket bevat goedkoop internet + goedkope telefonie. Met een KPN abonnement erbij is de klant alleen maar duurder uit.

Wellicht kunnen ze het juist allemaal zo goedkoop aanbieden aangezien ze voor het exploiteren van de aansluiting geen rekenschap met een andere provider (=rompslomp,=ingewikkelde procedures, =onduidelijk,=duur) hoeven te houden.

Vaak is het b.v. aardig wat gedoe om bij een storing, als klant van gescheiden telefonie- c.q. ADSL provider de juiste partij aan het werk te krijgen.
Je hebt enerzijds te maken met KPN als koper provider en anderzijds een zelfstandige internet provider. Bij problemen wordt er dan vaak met de vinger naar elkaar gewezen en mag je als derde partij vrolijk van het kastje naar de muur (en terug...)

Om eerlijk te zijn, zijn het voor mij vooral de prijs, de snelheid en de eenvoudige ISDN migratie, die de doorslag geven.

Ik moet daarvoor wel mijn XS4ALL abonnement met vast IP adres + nieuwsgroep, eigen KPN lijn met ISDN-2, CPS, eigen VOIP faciliteiten etc. opgeven.
Voor de echte techneut is Alice dus misschien niet perfect, maar ik kan zo aardig wat besparen en kan bovendien zelf ondervinden of leven zonder KPN ook mogelijk is, zo niet dan kan ik in elk geval snel naar moeder KPN terug.Grin

-------------------------------------------------------
The answer is Yes! The question is the question?

Hoppy
Vanuit Alice gezien valt er misschien iets voor te zeggen dat ze de hele lijn willen overnemen en niet aan line-sharing willen doen.

Er is echter ook een andere kant aan het verhaal.
Stel dat je toch een analoge lijn wilt behouden met KPN telefonie er overheen. Technisch gezien kan dat, en is Alice goedkoper uit. Je betaalt immers dan zelf het abonnement. De besparing voor Alice (of het nadeel voor jezelf) is ca 10 Euro per maand.
Dit als je een belbudget abo zou nemen.

Wat is het voordeel om dat te doen?
Je kunt makkelijk terug als Alice niet bevalt. Je KPN lijn met telefoonnummer is namelijk nog gewoon in stand gehouden.
Een ander voordeel is dat je binnenkomende gesprekken op je KPN nummer binnenkomen maar dat je kunt uitbellen (gratis) via de Alice spraaklijn.
Nog een voordeel.
Sommige mensen bezitten een huisalarminstallatie die gebruik moet maken van een analoge KPN lijn. Zo'n lijn moet dan aanwezig zijn en er mag geen gebruik gemaakt worden van VoiIP of VoDSL (zoals bij Alice).
Deze voorwaarde kan bepaald worden door de verzekering of alarminstallatie zelf. Ook personen alarmsystemen moeten soms via een vaste analoge KPN lijn lopen. Vooral oudere mensen maken vaak van zo'n personenalarm gebruik.

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Stel dat je modem uitvalt of iets vreemds doet. Je kunt dan niet meer bellen. Als je personenalarm dan niet meer werkt kun je in een vervelende situatie komen. Met een gewoen vaste lijn is dit probleem vrijwel uitgesloten. De lijn is dan altijd beschikbaar. VoiIP/VoDSL geeft deze garanties niet.

Kortom: het is niet zo raar dat men kiest voor een KPN (spraak)lijn naast een VoDSL/VoIP voorziening.

Als Alice kosten wat het kost toch je lijn willen overnemen zou je er voor kunnen kiezen een tweede analoge lijn aan te vragen.
Dat kost je wel een paar tientjes maar dan ben je wel van het probleem af. De eerste (of tweede) lijn laat je door Alice overnemen en de andere lijn blijft gewoon bestaan.
Gewijzigd door Hoppy op 22 september 2007, 20:21

Black Tiger
Is er iemand die hier iets echt zeker over kan zeggen?
Verleden keer (bij Orange) heb ik namelijk gekozen voor een belbudget lijn i.pv. een kaalkoper (oftewel adsl-)lijn aangezien de adsl lijn toen 75 euro kostte (nu 69 begrijp ik?) en bij een belbudget waren de aansluitkosten slechts 48 euroSmile
Dus gekozen voor belbudget en op die manier een dikke 25 euro verdient. Doch ik heb de lijn niet laten overnemen door Orange.

Als je nu Alice neemt op het tweede aderpaar, zou je die grap ook uit kunnen halen en zo fijn kosten besparen.
Maar nu weet ik niet hoe dat contractueel zit met KPN. Zou je die dan vrijwel meteen kunnen laten overnemen door Alice, of moet je bijv. die belbudget eerst een jaar of een x tijd hebben (zeg maar een contract met KPN afwerken) voordat Alice die lijn kan overnemen?

Iemand die over dat punt iets met zekerheid kan zeggen?

Greetings, Black Tiger

Gman
Black Tiger schreef:
Is er iemand die hier iets echt zeker over kan zeggen?
Verleden keer (bij Orange) heb ik namelijk gekozen voor een belbudget lijn i.pv. een kaalkoper (oftewel adsl-)lijn aangezien de adsl lijn toen 75 euro kostte (nu 69 begrijp ik?) en bij een belbudget waren de aansluitkosten slechts 48 euroSmile
Dus gekozen voor belbudget en op die manier een dikke 25 euro verdient. Doch ik heb de lijn niet laten overnemen door Orange.

Als je nu Alice neemt op het tweede aderpaar, zou je die grap ook uit kunnen halen en zo fijn kosten besparen.
Maar nu weet ik niet hoe dat contractueel zit met KPN. Zou je die dan vrijwel meteen kunnen laten overnemen door Alice, of moet je bijv. die belbudget eerst een jaar of een x tijd hebben (zeg maar een contract met KPN afwerken) voordat Alice die lijn kan overnemen?

Iemand die over dat punt iets met zekerheid kan zeggen?

Aan deze mogelijkheid zit ik ook te denken:
Liever een nieuwe lijn van kpn voor 48 euro met belbudget, dan een van 69 van Alice. Echter voorzover ik weet ga je bij kpn minimaal een jaarcontract aan vwb een nieuw af te sluiten telefoon-abonnement. En dat lijkt me niet overneembaar door Alice omdat Alice niets heeft te maken met een contract wat een klant heeft afgesloten bij KPN.

Waarschijnlijk zal het in mijn geval erop neer gaan komen dat:
1. ofwel een andere bbned provider die kosteloos mijn isp-migratie doorvoert.
2. danwel een nieuwe kpn-lijn (via kpn) en een bbned isp zoeken die linesharing toestaat (en dan dus geen kaal-koperkosten rekent). Maar dan is het wel de vraag of een 2e lijn feitelijk mogelijk is (zonder hoge kosten).

Al met al is het een ADSL-oerwoud van afwijkende regels en uiteenlopende afspraken.
Alice leek me vooral aantrekkelijk door de snelheid en het gratis voip-bellen. Meeste andere providers rekenen startkosten van een telefoongesprek.
Abel en Speedlink bijvoorbeeld komen qua gebruikerservaringen niet zo gunstig uit de bus (slecht bereikbaar,slechte service).

Dus het zal erop neer komen dat ik waarschijnlijk nog even verder zoek.
Als ik me al ga aanmelden bij Alice, wacht ik denk ik toch maar af totdat Alice haar zaakjes wat beter heeft geregeld.
Gewijzigd door Gman op 09 oktober 2007, 10:53

Black Tiger
De grap met die belbudget lijn gaat niet door. Voor zover ik begrepen heb zit je dan aan een jaarcontract vast en kunnen ze deze niet overnemen totdat je hem langer dan een jaar hebt.
Deze truuk lukte me bij Orange dus wel omdat ik hun de lijn niet mee over liet nemen maar aan linesharing deed, wat bij Alice niet mogelijk is.

Dus helaas is de conclusie dat je toch het geld voor een kaalkoper aansluiting zult moeten betalen.
Wat dat betreft heb je inderdaad gelijk Gman, aangezien ik het zeker wilde weten ben ik het nagegaan.
De 69 euro betaal je feitelijk ook niet aan Alice maar aan KPN. Overigens kan ik de aansluitkosten niet meer terugvinden bij KPN op de site, tot nu toe waren die geen 69 maar 75 euro.
Dus als Alice ze voor 69 euro kan doen ben je bij Alice zelfs bij het aansluiten van een kaalkoperlijn nog goedkoper uit dan bij KPN.

Wat mij betreft mag de Opta wel eens gaan regelen dat er wat meer structuur en duidelijkheid in dat hele oerwoud, inclusief gelijke aansluitkosten voor telefoonlijnen, ongeacht wat je op die lijn wenst te hebben.

Momenteel ben ik ook niet meer zo enthousiast, de combinatie van wisselend ip en overname van de lijn begint me steeds meer te irriteren en van mijn voornemen af te houden.
Greetings, Black Tiger

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Kun je je kpn lijn behouden als je Alice neemt?', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Lijn sinds enkele weken onstabiel (modem herstart zichzelf) Storing 3 21 juli 2014, 15:57
Storing in verbinding (lijn onstabiel) Storing 115 26 september 2013, 13:26
Storing Alice Storing 4 06 december 2012, 21:02
Opzeggen alice Webcare Alice 5 03 december 2012, 12:46
Zijn hier nog Alice-helpdeskmedewerkers? Webcare Alice 16 12 juni 2012, 23:50
Goedenacht bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief