obey-robots.txt
22 November 2017, 19:29
Navigatie
Onderwerp bekijken
Gebruik je een router achter je modem, post dan hier je ervaringen.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

Linksys WRT160N achter Copperjet

Dareios
Hoi
als ik mijn WRT160N op mijn copperjet aansluit als router ( Wan poort ) krijg ik eerst gewoon verbinding en ik kan tot 2keer websites bezoeken, maar op het moment dat ik voor de derde keer een website probeer te openen gaat het on/off lampje van mijn router blinken en de verbinding wordt verbroken. over paar seconden krijg ik echter wel verbinding maar dan weer gebeurt er hetzelfde verhaal.
ik heb al dhcp server van me router eruit gezet toen deed ie het ook nie, ook de zipb modus geprobeerd dat heeft ook niet geholpen.
als ik hem met een LAN poort aansluit doet ie het gewoon zonder probleem.

enige idee wat het zou zijn? of het nou een softwarematig fout is of is ie gewoon kapot?Frown

alvast bedankt

BMP
Nee hoor niks aan de hand gewoon in de lanpoort zetten en dhcp uit in de router dan degradeer je hem gewoon tot accespoint.

Waarom, de copperjet deelt de lakens uit is ingesteld als router en met je eigen router in de wanpoort dan krijg je problemen dan willen er twee de baas spelen.Wink
Wie ben ik om aan mijzelf te twijfelen

Dareios
Heel erg bedankt! Grin

WT
Zelfde probleem.

Ik wil ook graag mijn Copperjet (Alice modem) gebruiken als router voor internet en mijn WRT160N (wat eigenlijk ook een router is) gebruiken als Access point.

Na vanalles geprobeerd te hebben kwam ik deze thread tegen. En moet eerlijk zeggen.. het lukte me nog niet...

Maar..... er is hoop..

Na veel proberen en zoeken op internet heb ik het ook voor elkaar gekregen.

Hoe ik het heb gedaan:

1. Ik heb de kabels tussen de Alice router/modem en de Linksys WRT160N router los gehaald en ben opnieuw begonnen.
2. Ik heb de Linksys WRT160N en mijn computer verbonden via een ethernet kabeltje (via lan poort 2 van de Linksys WRT160N)
3. Ik heb de Linksys WRT160N gereset (dit doe je door een 10tal seconden de reset knop ingedrukt te houden (als het apparaat aanstaat), bijvoorbeeld met de punt van een pen).
4. Hierna heb ik op mijn pc (staat Windows XP op) een dos venster gestart (dit doe je door te kiezen voor Start > Uitvoeren > CMD en dan op uitvoeren te klikken)
5. hier tik je letterlijk in: ipconfig /release en druk hierna op enter (dit zorgt ervoor dat je huidige ipadres wordt verwijderd)
6. hierna tik je letterlijk in: ipconfig /renew en druk op enter (dit zorgt ervoor dat je een nieuw ip adres krijgt.
7. tik nu in: ipconfig en druk hierna weer op enter (nu krijgen we de huidige ip instellingen te zien.

Als alles goed is gegaan staat er nu:

IP Adres: 192.168.1.x (waarbij x een getal is (bijvoorbeeld 100)
Subnetmasker: 255.255.255.0
Standaardgateway: 192.168.1.1

Nu gaan we de Linksys WRT160N instellen, zodat deze geen DHCP (ip adressen) meer uitdeelt, en dit voortaan door de Alice modem wordt gedaan.

8. Open een Internet Explorer en tik in de URL balk het volgende adres in: 192.168.1.1
9. Log in met de volgende gegevens:

gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

10. Op het eerste tabblad (Setup > Basic Setup) moet komen te staan:

Internet connection type: Automatic configuration DHCP
Hostname: (dit mag gewoon leeg zijn)
Domain name: (dit mag gewoon leeg zijn)
MTU: auto

IP Address: 172.19.3.101
Subnetmask: 255.255.255.0

DHCP Setting: Disabled (belangrijk! zet deze op Disabled)

11. Kies nu voor save settings.

Ok, nu gaan we de Alice modem aansluiten op de Linksys WRT160N.

12. Sluit de Alice modem, m.b.v. een ethernet kabeltje aan op de Linksys WRT160N op LAN port 1 (dus NIET op de gele Internet poort)

13. Herhaal nu stap 4 t/m 7 zodat je een nieuw ip adres krijgt toegewezen en je bent klaar!!

Aangezien we op de Linksys WRT160N de DHCP setting op Disabled hebben gezet (bij stap 10) en deze nog wel aanstaat op de Alice modem, zal de Alice modem voortaan de ip adressen uitdelen. De Linksys WRT160N is nu ingesteld als Access Point. Je Linksys WRT160N kun je voortaan benaderen via Internet Explorer op adres 172.19.3.101 i.p.v. 192.168.1.1. Je Alice modem kun je benaderen op ip adres 172.19.3.1 (standaard login / wachtwoord is: user / user)

Als je draadloos internet nog niet werkt, lees dan hieronder verder:

Ik heb het volgende gedaan.

1. Ingelogd op de Linksys WRT160N
2. Ga naar tabblad: Wireless
3. Kies voor Manual
4. Ik heb de volgende gegevens ingevuld:

Netwerk mode: Mixed
Network name (SSID): < vul hier je eigen naam in voor je draadloos netwerk
De rest op Auto
en bij SSID broadcast: Enabled

5. kies voor Save settings

6. Ga nu naar het tabblad Wireless security
7. Ik heb hier gekozen voor:

Security mode: WPA2 Personal
Encryption: TKIP or AES
Passphrase: < vul hier je eigen wachtwoord of zin in (ik heb deze laten bestaan uit letters en cijfers) >> schrijf dit op!
Key renewal: 3600 seconds

8. Kies voor save settings.

OK, draadloos internet is ingesteld.

Met dank aan de bovenstaande thread en de thread op tweakers.net (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1302956)
Gewijzigd door WT op 21 maart 2009, 14:36

sjoerddegroot
Stap éen tot en met vier hoef je niet persé te herhalen. Bij mij deed hij het al nadat ik de ethernetkabel van de alice box in de router deed en die van de router naar mijn computer. Daarvoor natuurlijk wel eerst DHCP uitgezet op de routerSmile

WT
Thanks Smile

antoonh
Nuttige thread.

Ik heb ook conflicten gehad met twee actieve dhcp servers, een van de 1616-2p en de andere van de wrt160n.

In eerste instantie heb ik de suggesties uit de thread gevolgd, en hoewel dit werkt, kan dit handiger volgens mij.

Met de copperjet als dhcp server:
1) heb je een lan-poort bezet op je wrt160n (zonde. en in mijn geval: ik heb hem nodig).
2) de dhcp server van de copperjet 1616-2p was niet erg gehoorzaam. (ik kon geen andere ip-range opgeven dan de default... Lukte wel, maar na een "save" en "restart" stond de range toch weer terug op de default)
3) de linksys kan alleen met klasse-C netmasks overweg als dhcp server: 255.255.255.0 en de copperjet geeft standaard 255.255.0.0 uit en heeft zijn lan-ip adres daar ook op geconfigureerd. Ook het wijzigen van het subnet mask voor 172.19.0.0 netmask in de dhcp server was de copperjet nogal hardnekkig in zijn weigeringen. Da's opzich wel te begrijpen: 172.19.* adressen worden geacht een netmask te hebben van 255.255.0.0. met andere woorden de linksys denkt dat het subnet mask 255.255.255.0 is en de copperjet denkt dat het 255.255.0.0 is. Dat is een potentiele bron van conflicten.
4) in deze setup doet zowel de linksys als de copperjet allebei NAT. Dat wil ik vermijden als het kan: port forwarding wordt ontzettend lastig zo.

Ik heb er dus voor gekozen om de copperjet te laten routeren en NAT te laten doen en de linksys DHCP server te laten zijn.

Mijn recept:

(let wel: de stappen om verbinding te maken met de apparaten in kwestie heb ik overgeslagen. Ik configureer waar nodig een handmatig adres of een dhcp adres op de laptop om weer verbinding te krijgen. Zie de vorige reacties voor hoe je dat kunt doen).

verbind de copperjet met de linksys aan de (gele) wan poort op de linksys.

copperjet configuratie:
================
ga met de browser naar http://172.19.3.1, en ga naar de setup pagina van de dhcp-server. selecteer disable, save je config en restart de copperjet.

linksys wrt160n configuratie:
====================
ga met de browser naar http://192.168.1.1. Kies de setup/basic setup pagina.

de wrt160n heb ik een statisch adres van 172.19.3.2 gegeven (bij setup: zet de internet connection type naar "static ip" met de volgende parameters:
ip adress: 172.19.3.2
netmask: 255.255.0.0
default gateway: 172.19.3.1
dns1, dns2: zie alice documentatie of kijk even op de status pagina van de copperjet. Neem deze over.
dns3: blanco laten.

Dan de lan kant:
router-ipadres: 192.168.1.1
subnet mask: 255.255.255.0

de dhcp server staat nog goed ingesteld. Indien niet, zet terug naar factory defaults: door de volgende waardes op te geven:
DHCP server: enabled
start ip adress: 192.168.1.100
max number of users: 50

dan "save config".

Nu alleen nog NAT uitzetten:
ga naar het "advanced routing" tabje op de "setup" pagina. Kies disable NAT.
"save config"

de config pagina's zijn nu als volgt bereikbaar:
copperjet: http://172.19.3.1 (default)
linksys: http://192.168.1.1 (default)

Wat ik nog niet getest heb is port forwarding/mapping.

Ik verwacht in principe geen problemen hier. 't enige wat ik zo bedenken kan is dat je een extra entry in de routing tabel moet opnemen.
Je kunt dit statisch doen (zelf een entry in de routing tabel maken iets van 192.168.1.0 netwerken vind je achter gateway 172.19.3.2 aan de ethernet interface).
Als alternatief zou je ook RIP aankunnen zetten op de linksys en evt op de copperjet (in de hoop dat de copperjet met RIP updates overweg kan en dat de WRT160n ze ook stuurt op de WAN interface).
Wel benieuwd hoe portmappings op de copperjet te configureren zijn. Als dat net zo lastig is als de dhcp server settings wijzigen (dus goed instellen, saven, resetten en dan toch de oorspronkelijke instellingen weer terug vinden...)

Ideaal gesproken zou ik de copperjet terugwillen schakelen naar bridged mode (zoals de oude 816-2p) en de linksys de nat laten doen, maar heb geen idee wat er dan met de telefonie kant gaat gebeuren.

Update #1: (port forwarding etc)
-> vind net elders in deze fora dat ZIPB hier uitstekend bij helpt, maar dat ook dit niet zonder problemen is. Zie http://alice.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=1136 voor de problemen en http://pelleke.blogspot.com/2008/10/alice-modem-in-zipb-zetten.html om ZIPB te configureren.

Update #2: (specifiek voor de WRT160N)
Tenslotte: de WRT160N (v2) heeft nogal wat issues met DNS. Zie http://forums.linksys.com/linksys/board/message?board.id=Wireless_Routers&thread.id=119107 voor de problemen.
Ten tijde van die thread was de enige mogelijkheid een downgrade naar build 08 van de linksys firmware. Inmiddels heeft linksys een nieuwe firmware beschikbaar gesteld die e.e.a. zou moeten verhelpen. (build 15) Zie http://www.linksysbycisco.com/US/en/support/WRT160N/download
Gewijzigd door antoonh op 05 augustus 2009, 15:18

bruno001
Antoon,
Nog een vraag, hoe heb je security ingesteld?
Bij mij werkt deze instelling perfect, voordeel is dat mijn systeem nog ingesteld was van de vorige provider met een simpel modem, dus als je de copperjet ook degradeert tot modem zonder alle instellingen, hoef je een bestaand netwerk niet verder te wijzigen.
Persoonlijk ben ik niet onder de indruk van de mogelijkheden van de copperjet en loop je kans bij wijzigen als admin dat de copperjet in de fout gaat, eigen risico.

gr

Bruno

antoonh
Bruno,

Mijn huidge setup is dit:
copperjet (NAT) 172.19.3.1/16 <----> 172.19.3.2/16 linksys (wireless en lan)192.168.1.1 <------> 192.168.1.0/24 laptops, telefoons, server, gameconsole etc.

Qua security zitten daar de volgende aspecten in:

1) NAT (op de copperjet) : alle poorten staan per definitie dicht. tenzij je port forwardings/mappings hebt gezet, maar dan is het zaak dit te beveiligen op de host waar
de mapping heen gaat.

2) de firewall op de linksys staat aan. Ik moet nog even verifieren dat hij werkt. (trust no one)

3) Statische DHCP voor alle bekende clients (ik geef alle mac-adressen een naam in de linksys)

3) mac-adres filtering op de wireless

4) WPA2 PSK

5) host based firewalls waar nodig en waar 't kan maar da´s een discussie buiten de scope van dit topic.

Als je ZIPB configureert op de copperjet, verandert er in wezen niet zoveel: je externe ip-adres verhuist nu naar de wan kant van de linksys, maar de linksys zal nu de NAT moeten gaan doen.
Ik zou ook een DMZ host inrichten: alle traffic van buiten komt daar op terecht als er geen mapping is. Ik vind zelf dat kunnen zien wat er aan de hand is een belangrijk aspect van security.

Had je nog meer security gewild?

Qua copperjet: feature set is best ok. Mijn ervaring is dat copperjets hun werk goed doen zolang je niets verandert aan de defaults. Met name dingen aanzetten die uitstonden lijkt een drama te zijn. Zie de ZIPB thread bij de CJ 1616-2P. Ook het gedonder met de DHCP-server settings die gewoonweg niet opgeslagen of geaccepteerd worden zonder foutmelding is gewoonweg niet goed. Een zelfde ervaring had ik met de 816-2P als ik NAT aanzette: standaard was ie bridged, maar met NAT aan was ik 1x in de zoveel tijd mijn internet kwijt. Copperjet resetten en voila.
Prettig is wel dat copperjets een flinke set aan SNMP ondersteunen. Ik kan met netsnmp ook de ATM statistieken opvragen. Dat helpt flink bij discussies met helpdesken. Enige wat ik qua features echt mis is een DMZ host, maar goed. Of ik dat aan zou willen zetten is dan ook maar weer de vraag gezien mijn ervaringen met de copperjet. Let wel, deze teleurstelling kom ik vaker tegen, zie de linksys thread over de DNS poisoning issues. heeft een jaar geduurd voordat linksys het oploste! En dat terwijl ik de linksys gekocht had om af te zijn van dubieuze wireless en netwerk problemen: van de regen in de drup dus. Moet gezegd, de WRT320N die ik ook heb ingericht draait als een zonnetje.
Consumenten netwerk spul is vaak afgeknepen in feature set en als je het kunt instellen, is het nog maar de vraag of het werkt. En als het werkt, dan maar bidden, want enige feedback van de router in de vorm van logging krijg je niet of nauwelijks. Ik denk er sterk aan om een servertje in te richten en die de zaken af te laten handelen. Er zijn voldoende OS'en en software distributies beschikbaar op de markt die het allemaal wel goed (dwz aan mijn wensen voldoen) doen.

gr.
Antoon
Gewijzigd door antoonh op 06 augustus 2009, 08:15

bruno001
Hi Antoon,

Dan heb je dezelfde security settings als ik. Bij mij werkt alles zonder probleem evenals de portmappings naar mijn server.
Idd de rest van de opties is het beste in te stellen op de router, ik heb zelf ASUS RTN, maar evengoed zeer gebruksvriendelijk incusief logging en linksys voor het bekabelde gedeelte.

gr

Bruno

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Linksys WRT160N achter Copperjet', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Instellingen Copperjet Helpdesk 3 09 augustus 2013, 20:07
Copperjet 1616-2P en Sitecom WL-312 Eigen netwerk 1 09 augustus 2013, 10:47
Geen verbinding te krijgen met copperjet Hardware instellingen 10 04 maart 2013, 16:11
Copperjet 1616-2p - linksys WRT160Nv2 Eigen netwerk 5 02 maart 2013, 15:04
Hoe log ik in op mijn Copperjet 1616? ADMIN WACHTWOORD Frequently Asked Questions 5 20 november 2012, 11:35
Goedenavond bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief