obey-robots.txt
24 Oktober 2017, 04:09
Navigatie
Onderwerp bekijken
Vermeld afstand tot telefooncentrale en post je ADSL statistieken. Configuratiescherm, Geavanceerd, Statistieken, ADSL statistieken.
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
 Onderwerp afdrukken

ADSL/ADSL2+ Afstand/Snelheid ratio & Uitleg lijnwaardes

BMP
De laatste tijd zien we enorm veel dezelfde vragen voorbij komen in de trend van: "Ik zit op x km van de centrale, hoeveel Mbit kan ik krijgen" of "Dit zijn mijn lijnwaardes .... hoe snel kan ik downloaden, of is dat goed ?"

Daarom denk ik dat het een goed idee is om een Sticky te maken met de nodige informatie. Hieronder reeds een begin:

Een ADSL2+-verbinding heeft een theoretische downloadsnelheid tot 24 Mbit/s. Voor ADSL2 (zonder plus) is dit maximaal 12 Mbit/s. De effectieve downloadsnelheid is echter sterk afhankelijk van de afstand tussen de telefoonaansluiting en de telefooncentrale, de kwaliteit van het koper en de demping. Ook is van belang dat de modem zo dicht mogelijk op het IS/RA-punt (KPN-aansluiting in de woning) zit, en dat er vanuit het IS/RA-punt geen vertakkingen aanwezig zijn. Dit zorgt namelijk voor 'echo's' op de lijn waardoor de kwaliteit van het adsl2+ signaal dermate achteruit gaat. Dit is onder andere funest voor een VOIP verbinding (telefonie).

Uploadsnelheid:
De uploadsnelheid varieert van 1 tot 3,5 Mbit/s.

De in Nederland toegelaten variant van ADSL2+ laat echter maximaal 1.3 Mbps upload toe, Annex M is niet toegelaten in verband met teveel overspraak op andere telefoonlijnen.
In België gebruikt Dommel reeds de Annex M variant (CityConnect)

ITU G.992.5 ADSL2+ 24 Mbit/s 1.3 Mbit/s
ITU G.992.5 Annex M ADSL2+ 24 Mbit/s 3.5 Mbit/s

adsl2grafiek

Bron: Wikipedia

Noise Margin (AKA Signal to Noise Margin or Signal to Noise Ratio)
De verhouding tussen de sterkte van het DSL signaal en de inherente "ruis" op de lijn. Hoe hoger het getal, hoe beter voor deze parameter. D.m.v. *interleaving* kan men de invloed van ruis op de datastroom een beetje verminderen, doch heeft dit dan weer een averechts effect op het gebruik van VOIP (omwille van de hogere latency). Meer info over *interleaving*: http://www.kitz.co.uk/adsl/interleaving.htm

6dB of lager is zeer slecht zal in de meeste gevallen verhinderen om een ADSL synch te krijgen
7dB-10dB is redelijk, maar een stabiele lijn zal je niet hebben.
11dB-20dB is goed met weinig tot geen synch problemen
20dB-28dB is ideaal
29dB of hoger dan woon je volgens mij vlak naast de centrale Smile

Line Attenuation
Geeft aan hoeveel het signaal is verslechterd (slechte term) tussen het vertrekpunt in de DSLAM en je modem. Deze is meestal lijnrecht evenredig met de afstand tot de DSLAM/Central.
Hoe lager de db waarde, hoe beter uiteraard.

20dB en lager dan woon je vlak naast de centrale, of heel dichtbij Smile
20dB-30dB is ideaal
30dB-40dB is heel goed
40dB-50dB is redelijk
50dB-60dB is minder en heeft instabiel verkeer als gevolg
60dB of hoger is gewoonweg onwerkbaar

DSL Rate ***/tx/rx/Rate
Dit is de effectieve lijnsnelheid, meestal in kbits, waarmee je modem gesynchroniseerd is.

Attainable Line Rate
Dit is de maximumwaarde die jouw lijn aankan moest de ISP geen enkele blokkage opleggen.

Output Power / Uitgangsvermogen
Deze waarde, uitgedrukt in dBm, is de verhouding in het uitgangsvermogen van jouw modem naar de locale LEX, namelijk het aantal decibels relatief aan 1 milliwat. Een vuistregel hierbij is dat 13dBm gelijk is aan 20milliwatt.

In principe heeft deze waarde geen rechtstreekse invloed op je lijn zelf, aangezien deze waarde zelf afhankelijk is van de afstand en het verlies op de lijn.

Occupancy
Dit is het gebruik van de lijn t.o.v. de maximum waarde in procenten. Elke DSL lijn kan een bepaalde maximumsnelheid behalen, afhankelijk van de reeds hierboven besproken waardes. *Occupancy* drukt de werkelijk behaalde lijnsnelheid uit in procenten tegenover die maximumwaarde. Deze waarde word meestal opgesplitst voor upload en download. Hoe lager deze waarde, hoe beter. Hou rekening met een 15% overhead op een DSL lijn, dus minder dan 15% zou je normaal niet kunnen halen op een ongelimiteerde lijn.

-------------------------------------------------------------------------------------
Deze topic mag/moet aangevuld worden met andere relevante informatie !

Bron http://www.userba...

Met dank aan Sasuke.

Gr BMPWinkWinkWink
Gewijzigd door BMP op 07 september 2008, 20:11
Wie ben ik om aan mijzelf te twijfelen

nexagon
je lijn kan ook prima werken op 3 Db ligt er maar net aan wat voor koper je heb.
een lijn met 12 Db kan ook wel stuiteren Wink

wise guy
nexagon schreef:
je lijn kan ook prima werken op 3 Db ligt er maar net aan wat voor koper je heb.
een lijn met 12 Db kan ook wel stuiteren Wink

Helemaal mee eens.
Wij zitten dichtbij de centrale ongeveer 340 m. (over de weg gemeten) hebben een SNR van 5,5dB en een Line Attn 12.0 dB.

En altijd een strakke verbinding.
Gewijzigd door wise guy op 08 september 2008, 08:17

BMP
Oke dan nu we toch bezig zijnWink

Line Attn 27.5 dB

En ook een stabiele verbindingWink
Wie ben ik om aan mijzelf te twijfelen

Yes
Local Line Attn 9.0 dB op 600m van de centrale (doorgemeten) en toch gecapped vanwege een klapperlijn

Ik zou de lijn wel iets minder gecapped willen hebben, maar dat is vast wel vragen om problemen.....Wink

-------------------------------------------------------
The answer is Yes! The question is the question?

Hax0r4d
Yes schreef:
Local Line Attn 9.0 dB op 600m van de centrale (doorgemeten) en toch gecapped vanwege een klapperlijn

Ik zou de lijn wel iets minder gecapped willen hebben, maar dat is vast wel vragen om problemen.....Wink

Mijn lijn is ook (wegens plotselinge klapperlijn) extreem gecapped.

Local SNR Margin 18.0 dB
Local Line Attn 37.0 dB
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 2401 meter.
Line speed: Rx Bit Rate 4093300

PS. Dit klapperlijn begon nadat ik Newleecher ging gebruiken! Willen ze geen "zware" line users maybe?
Hax0r4d

redlek
Vandaag aansluiting gekregen Wink en 1 dag eerder dan geplandSmile

waarden tot nu toe: Heb even geen idee of dit oke is ?

Local SNR Margin 6.0 dB
Local Line Attn 24.5 dB

afstand tot centrale ongeveer 1800 meter.
snelheid met file downloaden 1,33 MB /per seconde

psmaaswinkel
Hierbij mijn gegevens volgen het modem.

Local SNR Margin 6.5 dB
Local Line Attn 63.5 dB

Remote Line Attn 31.5 dB
Remote SNR Margin 7 dB

Al 3 maanden in discussie met de TD van BBned. Naar mijn mening dient de lijn door KPN nagekeken te worden gezien de waarden.
BBned houd zich van de domme, en schroeft de snelheid steeds verder terug. Momenteel sta ik op 1Mbit... Afstand centrale is 3500m.
In de eerste maand was de gemiddelde snelheid 5Mbit zonder enig probleem, of instabieliteit van de lijn....

bruno001
Hier dan ook van mij:

Local SNR Margin 6.0 dB
Local Line Attn 28.0 dB

Remote Line Attn 13.5 dB
Remote SNR Margin 7.0 dB

Afstand 1600 mtr Rt-C

Snelheid gecapped op 16 maar ik haal 10,5 stabiel en zonder storing, behalve het spontaan opnieuw starten van de copperjet, maar dat zal wel aan de stroomstoringen liggen.

Eigenlijk meer de vraag, waarom vind je overal dat je 20 Mb moet kunnen krijgen, maar zie je in de reacties dat bijna niemand boven de 12 Mb komt. Dus worden we gezamelijk in de maling genomen of is het hele netwerk van de KPN zo rot dat je alleen in de nieuwbouw naast de Centrale krijgt wat er wordt beloofd.
Het gemiddelde van Alice over heel Nederland zit onder de 10 Mb, niet dat andere providers het beter doen.

Het lijkt er meer op dat de providers allemaal door de KPN worden geknepen door de centrale en de koperlijnen.

Ik vind bij mijn waardes in de tabel ook geen verklaring, dus berust ik maar in de huidige situatie en wacht op glas.

Bruno

nuijtmans
Aangezien ik periodiek (2x per dag en vaker als ik online zit te gamen) ook een "klapperlijn" heb toch maar even naar dit forum gegaan.

Local SNR Margin dB  7,5 (matig)
Local Line Attn dB   24 (seems OK)
Remote SNR Margin dB  3 (?? slecht)
Remote Line Attn dB   12 (matig)

(Kan iemand me uitleggen wat het verschil in definitie is tussen Local en Remote?)

Ik zit al een tijd op een dl speed van +/- 10-11 Mbit/sec. De 16-20 Mb/sec zoals genoemd op de Alice en BBNed sites heb ik nooit gehaald.

Sinds vandaag (3 feb) is de lijn continu aan het klapperen. Daarom heb ik de copperjet tijdelijk voor een test zo kort mogelijk bij het ISRA punt aangesloten -> nu was de ADSL verb wel stabiel. Dit is echter geen handige plek voor de modem. Het inkorten v/h telefoonsnoer vanaf ISRA naar modem en splitter op de oorspronkelijke locatie in huis) en het verwijderen v/e connector koppeling) heeft uiteindelijk weer een stabielere verbinding opgeleverd.

Afstand tot de centrale is volgens BBNED 1972 meter.

ADSL2+ is beschikbaar +
Beschikbare snelheden
16-24Mb/1Mb - Waarschijnlijk beschikbaar
16Mb/1Mb - Waarschijnlijk beschikbaar
12Mb/1Mb - Waarschijnlijk beschikbaar
10Mb/1Mb - Beschikbaar
8Mb/1Mb - Beschikbaar
4Mb/1Mb - Beschikbaar
2Mb/512Kb - Beschikbaar
1Mb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/512Kb - Beschikbaar
512Kb/256Kb - Beschikbaar
256Kb/256Kb - Beschikbaar
128Kb/128Kb - Beschikbaar

Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Beantwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'ADSL/ADSL2+ Afstand/Snelheid ratio & Uitleg lijnwaardes', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerpen Forum antwoorden Laatste bericht
Snelheid 450kb Snelheid 10 14 september 2011, 17:03
Upload snelheid nihil Webcare Alice 4 28 juni 2011, 00:25
D/L snelheid gehalveerd Snelheid 11 13 juni 2011, 12:25
lage snelheid en hoge ping Storing 2 04 mei 2011, 13:55
Alice snelheid 4 keer zo traag Algemeen 2 18 april 2011, 18:28
Goedenacht bezoeker
Shoutbox
U moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Er zijn geen berichten gepost.
Inloggen / Registreren
Gebruikersnaam

Wachtwoord

Nog geen lid?
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Laatst geziene leden
Ledenenquête
Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding?

Alice Copperjet
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice Copperjet 85% [104 stemmen]
85% [104 stemmen]

Alice AVM
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Alice AVM 8% [10 stemmen]
8% [10 stemmen]

Overige modems
Ledenenquête: Welk modem heb je in gebruik voor je Alice internetverbinding? Overige modems 7% [9 stemmen]
7% [9 stemmen]

Stemmen: 123
U dient in te loggen om te stemmen.
Gestart: 05 aug 2010

Enquête-archief